استخوانهای دوست داشتنی

استخوانهای دوست داشتنی اثر الیس سبالد – معرفی کتاب

«استخوانهای دوست داشتنی» (Lovely Bones) داستانی متفاوت است. وجه تمایز اصلی آن، قهرمان داستان است که یک شخص مرده است! و شما در همان خط دوم داستان با این مسئله آشنا می شوید!

اینجور سنت شکنی ها معمولاً برای نویسنده آن خوش اقبال نیست. اما اینبار با توجه به تعریف و تمجدیدهای که از این کتاب شنیدم و اینکه برای چند هفته متوالی کتاب پر فروش آمریکا محسوب شده، خود نشان میداد که الیس سبالد بعنوان نویسنده این اثر موفق شده است.

یکی از دلایل موفقیت این کتاب را می توان در لحن آن پیدا کرد. قهرمان داستان یک دختر ۱۴ ساله است که به قتل می رسد. او در بهشت خود نظاره گر برخورد خانواده و دوستان خود با این موضوع است. در طی گذشت سال ها ، افراد خانواده بزرگ می شوند اما لحن راوی داستان هنوز همان لحن شیرین و همراه با شیطنت دختر چهارده ساله باقی می ماند و همین لحن است که داستان را شیرین می کند هر چند به ماجرائی وحشتناک پرداخته است.

اگر دنبال یک داستان عاشقانه می گردید، اگر دنبال یک داستان پلیسی می گردید، این کتاب ممکن است برایتان جذاب باشد. اما قول نمی دهم کاملاً مطابق سلیقه تان باشد! معجون متفاوتی است که این نوع مزه ها را هم در خود دارد.

اما به قول «مایک چابن» نویسنده و منتقد ادبی این کتاب:

«یکی از عجیب ترین تجربه هایی است که به عنوان خواننده، در مدتی طولانی داشته ام و نیز یکی از به یادماندنی ترین آن ها، به طرز دردناکی سرگرم کننده، به طرز نشاط آوری خشن و فوق العاده اندوه اور است، کاری بزرگ در ساخت خیالپردازانه و نشانه ای بارز از قدرت شفابخش اندوه ….»

با توجه به موفقیت این کتاب، احتمالاً در آینده نزدیک شاهد نمونه های دیگر از این سبک هم خواهیم بود. اما توصیه می کنم قبل از همه آنها حتماً این کتاب را بخوانید. این داستان را بخصوص به دوستانی که به تازگی عزیز را از دست داده اند توصیه می کنم. چون تاثیر زیادی در کاهش غم و اندوه آنها دارد.

شاد و کتاب‌خوان باشید.

استخوانهای دوست داشتنی

کتاب: استخوانهای دوست داشتنی

نویسنده: الیس سبالد

مترجم: فریدون قاضی نژاد

ناشر: نشر روزگار

نوبت چاپ: دوم ۱۳۸۳

تعداد صفحه: ۴۹۵ صفحه

شمارگان: ۵۵۰۰ نسخه

قیمت: ۳۲۰۰ ریال

شابک: ۵-۰۲۸-۳۷۴-۹۶۴

 

__________

پ.ن: این مطلب نخستین بار برای وبلاگ کرم کتاب نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Scroll to top