شوهر مدرسه ای

شوهر مدرسه ای اثر جووانی گوارسکی – معرفی کتاب

با وجود اینکه چند وقتى زیاد فرصت کتاب‌خواندن ندارم و کوهى از کتاب‌هاى نخوانده دور و برم را پر کرده، ولى چند هفته پیش که رفتم کتابى را بگذارم توى کتابخانه فکسنیم، چشمم خورد به کتاب «دنیاى کوچک دُن کامیلو» و به شدت هوس خواندنش را کردم. کتاب را بیرون آوردم و گذاشتم روى کوه کتاب‌هایم نخوانده، اما هنوز فرصت خواندنش را نکردم. در عوضش این موضوع باعث شد که اسم نویسنده‌اش به چشمم بخورد آقاى «جووانى گوارسکى». براى همین یک هفته بعدش که رفته بودم کتاب فروشى و یک کتاب از همان نویسنده را دیدم، فورى و بدون هیچ چک و چونه‌اى آن را خریدم.

این کتاب یعنى «شوهر مدرسه‌اى» یکى از معدود رمان‌هاى نویسنده طنزپرور ایتالیائى است که سه سال پیش چاپ شده و این که چطور حالا یک دفعه توى پیشخوان کتاب‌فروشى‌ها پیداش شده، جاى تعجبه! اما از آن هم بالاتر متوجه شدم طى این چند ساله یک اقتباس سینمائى هم از روى آن ساخته شده با نام کذائى «نان، عشق و موتور هزار» که هر چند زیاد در قید و بند وفادارى به اصل کتاب نبوده، اما بازهم توانسته یکمى فروش کنه!

داستان، داستانى است که زیاد به طنز در آمده است، یک خانواده پر افاده اشرافى بى‌پول که مجبور شدن تن به ازدواج با یک بورژواى موفق بدهند و ماجراهاى اختلاف فرهنگى بین این دو طبقه. اما این بار داستان یکم جلوتر رفته و وارد نسل سومى‌ها شده. زمانى که عموى بورژوا، دختر برادر اشرافى خود را مجبور به ازدواج با یک آدم عامى مى‌کند.

باید خودتان کتاب را بخوانید تا از لحظه، لحظه آن لذت ببرید و هر چند صفحه هم قهقهه بزنید. البته احتمالاً اگر شما آقا پسر یا دختر خانم دم بخت باشید شاید از این کتاب زیاد خوشتان نیایید. اما توصیه مى‌کنم حتماً آن را بخرید و چند سال دیگه بخوانید. شخصیت‌هاى مثل «عمو کازیمیر» و «کامى‌ دبره» شخصیت‌هاى بیاد ماندنى هستند و مطمئناً شما نیز مادام (شاید هم مادمازل) شارلوت را در پایان کتاب خواهید بخشید، هر چند نویسنده پایانى مطابق میلتان برایش ننوشته باشد. این وسط تکلیف دوشیزه «روبین» تن‌ناز و شیطان و «ادو»اى‌ که «مختصرى» از همه چیز داشت نیز مسلماً براتون جالب است! هر چند بقیه فامیل بزرگ «مادلیس‌»ها خودشون را توى دلتون جا مى‌کنند و میهمان ناخوانده شما خواهند شد.

به همه دوستان، بخصوص علاقه‌مندان طنز و رومانتیک‌هاى عاشق توصیه مى‌کنم حتماً این کتاب را بخوانند.

شاد و کتاب‌خوان باشید.

شوهر مدرسه ای

کتاب: شوهر مدرسه‌اى

نویسنده: جووانى گوارسکى

مترجم: جمشید ارجمند

ناشر: کتاب پرواز

نوبت چاپ: دوم پاییز ۱۳۸۰

تعداد صفحه: ۲۴۰ صفحه

شمارگان: ۵۰۰۰ نسخه

قیمت: ۱۴،۰۰۰ ریال

شابک: ۴-۷-۹۰۸۲۱-۹۶۴

 

__________

پ.ن: این مطلب نخستین بار برای وبلاگ کرم کتاب نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Scroll to top