غارهای فراموشی اثر جان کریستوفر

غارهای فراموشی اثر جان کریستوفر – معرفی کتاب

جان کریستوفر و سه‌گانه «کوه‌هاى سفید» نویسنده و کتاب مورد علاقه من در دوران نوجوانى بوده‌اند. براى همین هنوز هم که هنوز است هر کتابى از جان کریستوفر را که ببینم با علاقه مى‌خرم و مى‌خوانم. اما اینبار این کتاب‌ها توسط دوست عزیزى به دستم رسیده بود که دل را به دریا زده و سرى به نمایشگاه بین‌المللى کتاب زده بود. (من بنا به دلایل مختلف جرات رفتن به نمایشگاه کتاب را ندارم!)

بعد از مدت‌ها خواندن و دوباره خواندن آثار جان کریستوفر دیگر کاملاً با سبک او آشنا شدم. اما مى‌توانم بگویم که این کتاب تا حدى متفاوت بود. هر چند شاخص‌هاى اصلى سبک جان کریستوفر را در خود داشت. بعنوان مثال در کتاب‌هاى جان کریستوفر قهرمان اصلى همواره یک پسربچه بین ۱۳ تا ۱۵ ساله است که به همراه دوست یا دوستانش دست به یک مسافرت ماجراجویانه مى‌زند. والدین این قهرمان در همان ابتداى کار از داستان خارج مىشوند. و نکته‌اى که در تمام داستان‌هاى جان کریستوفر به چشم مى‌خورد ترس این نوجوان از کنترل فکرى توسط دیگران است.

اما این کتاب همانطور که گفتم تفاوتى با دیگر داستان‌هاى جان کریستوفر دارد. در داستان‌هاى جان کریستوفر فضا آینده‌اى گذشته مانند است. اما این داستان، داستانى در آینده است. ماجراى پسرک ماه‌نشینى است که به همراه دوستش به سفرى ماجراجویانه دست مى‌زند. و با موجود زنده از نوعى کاملاً متفاوت روبرو مى‌شود. من نمى‌خواهم با گفتن کل ماجرا شما را از لذت خواندن داستان محروم کنم. اما جالب این جاست که این موجود زنده نیز به نوعى با کنترل مغز در ارتباط است.

نکته متفاوت دیگرى که در این داستان با داستان‌هاى دیگر جان کریستوفر به چشم مى‌خورد تصمیم نهائى داستان است. در داستان‌هاى دیگر (به جز «نگهبانان») قهرمان در انتها تصمیم به مبارزه‌اى مى‌گیرد ولى در این داستان قهرمان در انتها تصمیم به مخفى‌کارى مى‌گیرد و این شک را بر مى‌انگیزد که آیا مغزش بالاخره تحت کنترل قرار گرفته است و یا تنها از روى حسن نیت این عمل را انجام داده است.

داستان هر چند به پاى شاهکار جان کریستوفر یعنى «کوه‌هاى سفید» نمى‌رسد. اما براى خودش جالب و تفکر بر انگیز است، بخصوص نمونه حیاتى که قهرمان با آن برخورد مى‌کند بسیار جالب و غیر قابل پیشبینى است. به طور کلى جان کریستوفر در این رابطه تخصص جالبى دارد و هنوز که هنوز من نتوانستم نویسنده‌اى پیدا کنم که همانطور که جان کریستوفر «اربابان سه‌پایه‌ها» را به تصویر کشیده است، بتواند گونه‌هاى حیات غیر زمینى را توصیف کند. شاید راز این کار جان کریستوفر تعریف یک فرهنگ براى موجودات فضائى است. چیزى که کمتر در داستان‌هاى فضائى به چشم مى‌خورد (به جز اندکى در داستان/فیلم‌هاى «جنگ ستارگان»).

اگر شما نیز از علاقه‌مندان و عشاق جان کریستوفر هستید، توصیه مى‌کنم کتاب را بخوانید. اگر به داستان‌هاى علمى/تخیلى علاقه دارید این کتاب، کتاب مناسبى براى شما است. و اگر هنوز در درون خود، خود را یک نوجوان ۱۴ ساله در آرزوى سفرهاى پر ماجرا مى‌بینید، حتماً از این کتاب لذت خواهید برد.

شاد و کتاب‌خوان باشید.

غارهای فراموشی اثر جان کریستوفر

نام کتاب: غارهاى فراموشى

نویسنده: جان کریستوفر

مترجم: حسین ابراهیمى (الوند)

ناشر: کتاب‌هاى بنفشه – موسسه انتشاراتى قدیانى

ویراستار: محمد ابراهیم اقلیدى

نوب چاپ: چاپ سوم ۱۳۸۱

شمارگان: ۳۳۰۰ نسخه

شابک: ۶-۳۲۳-۴۱۷-۹۶۴

قیمت: ۱۰،۰۰۰ ریال

تعداد صفحه: ۲۰۰ صفحه

 

___________

پ.ن: این مطلب نخستین بار برای وبلاگ کرم کتاب نوشته شده است

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Scroll to top