کتاب جنگل

کتاب جنگل – جلد دوم – معرفی کتاب

کیپلینگ در سال ۱۸۹۴ کتاب جنگل یک را نوشت و سال بعد در سال ۱۸۹۵ کتاب جنگل دو را به رشته تحریر درآورد. این کتاب، به نوعى ادامه داستان‌هاى موگلى و پایان آن مى‌باشد. هر چند که در این کتاب نیز مانند کتاب نخست داستان‌هاى خارج از مجموع موگلى (پسر جنگل) وجود دارد و مى‌توان گفت این داستان‌ها به مراتب بهتر از داستان‌هاى کتاب نخست مى‌باشند.
در ادامه به شرح مختصرى از قسمت‌هاى این کتاب مى‌پردازیم.کتاب جنگل

احوال کیپلینگ

این بخش شرح حال کیپلینگ و همچنین شرحى بر نوشته‌هاى او مى‌باشد.

معجزه پرون بهاگات

این داستان زندگى یک نخست وزیر هندى است که بنابر رسوم آیینى خود در سن چهل سالگى دست از زندگی معمولی بر می‌دارد و در پی رستگاری خود به صورت یک راهب کوه‌نشین در می‌آید. و در پایان داستان جان مردمان یک دهکده را نجات می‌دهد.

استیلای جنگل

داستان استیلای جنگل از سری داستان‌های موگلی می‌باشد و از نظر زمانی دقیقاً پس از داستان «ببر! ببر!» قراردارد. در این داستان پدرخوانده و مادرخوانده موگلی در دهکده مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند و مردم می‌خواهند به جرم جادوگری آنها را بسوزانند. در ضمن یک شکارچی نیز به دنبال موگلی است تا او را بکشد. اما موگلی با کمک دوستان جنگلیش پدر و مادر خوانده‌اش را نجات می‌دهد و دهکده را ویران می‌کند.

ماموران کفن و دفن

این داستان، داستان زیبایست از زندگی سه لاشه‌خوار هندی یعنی تمساح، شغال و درنا. در این داستان تمساح در مقابل دو دوست دیگرش شرحی از بی‌رحمی‌های خود را بیان می‌کند (ضمن آنکه نگاهی هم به تاریخ هندوستان دارد). اما پایان غیرمنتظره‌ای در انتظار اوست.

عصای فیلبانان شاه

این داستان نیز به ماجرای دیگری از موگلی می‌پردازد. موگلی برای دیدن شگفتی‌های قصر ویرانه میمون‌ها به آنجا بر می‌گردد و با رهنمائی کاآ مار پیتون به گنج‌خانه قصر می‌رود جائی که مار کبرای بزرگی از گنج محافظ می‌کند. موگلی بدون توجه به حرف‌های مار کبرا یک عصای فیلبانی پر از جواهرات را انتخاب می‌کند و پس از مبارز با مارکبرا آن را از خزانه خارج می‌کند. اما خیلی زود حوصله سر می‌رود و عصا را به دور می‌اندازد. و در ادامه با تعقیب عصا می‌بیند که چگونه آدم‌ها با حرص و آز خود باعث مرگ می‌شوند.

کوئی کِرن

داستان پسر اسکیموئی است که به کمک ارواح به شکار می‌رود. اما ناگهان خود را با ارواح شرور مواجه می‌بیند. داستان جالبی است که طنز جالبی نیز در آن بکار رفته است.

سگ‌های قرمز

موگلی که دیگر به یک نوجوان ۱۵ ساله تبدیل شده است، بعنوان بزرگ جنگ بر همه حکم فرمائی می‌کند. اما جنگل ناگهان با خطری تازه روبرو می‌شود، گله بزرگ از سگ‌های قرمز به جنگل حمله‌کرده‌اند. موگلی و گله گرگش سعی می‌کنند با این گله که از نظر تعدادی پنچ برابر آنهاست به مقابله بپردازند. و بالاخره با کمک فکر موگلی و کاآ مار پیتون موفق می‌شوند هر چند آکلا رهبر پیر گرگ‌ها و یار قدیمی موگلی در این نبرد کشته می‌شود. این داستان به نوعی داستان سلحشوری و پهلوانی موگلی می‌باشد. داستان قشنگی است و تمام نکات داستان‌های سلحشوری را در خود دارد هر چند اکثر قهرمانان آن، حیوانات هستند.

دویدن بهاری

دویدن بهاری در واقع آخرین داستان این کتاب و همچنین به نوعی پایان سرنوشت موگلی است. موگلی که حالا به جوانی هفده ساله تبدیل شده است. از رفتارهای بهاری حیوانات عصبانی است و با توجه به قدرتی که دارد خود را اندهگین حس می‌کند. بنابراین به سمت دهکده آدم‌ها می‌رود و دوباره با مادرخوانده‌اش روبرو می‌شود. او دوباره به جنگل برمی‌گردد ولی دوستانش به او می‌گویند که زمان ترک جنگل فرا رسیده است و موگلی جنگل را به سمت دهکده آدم‌ها ترک می‌کند تا از نوجوانی به جوانی برسد.

پایان اندوهگین کتاب کار زیبایست که فقط از کیپلینگ شاعر پیشه بر می‌آید.

نقد پایانی

این نقد که از مارکوس کانلیف می‌باشد. به شرح کوتاه از آثار کیپلینگ و بخصوص کتاب جنگل پرداخته است. نقدی است جالب برای نقادان!

در مجموع از خواندن کتاب جنگل احساس رضایت می‌کنم. به احتمال زیاد دوباره و دوباره آن را خواهم خواند. هر چند ترجمه زیاد رضایت بخش نبود. بخصوص شعر‌های کتاب، که تقریباً ترجمه مزخرفی شده بود البته نباید فراموش کرد که کار ترجمه شعر واقعاً کار مشکلی است. مورد دیگری که به نظر من بیشتر تقصیر نویسنده است، پراکنده‌گی داستان‌هاست. به نظر من خیلی بهتر بود که داستان‌های موگلی در یک کتاب جمع می‌شد و بقیه داستان‌ها نیز در کتاب دوم . در این صورت خواننده احساس رضایت بیشتری می‌کرد.

در نهایت اگر فکر می‌کنید هنوز قلب یک نوجوان در سینه‌شما می‌تپد، پس کتاب را بخوانید و از آن لذت ببرید.

 

نام کتاب: کتاب جنگل – کتاب دوم
نویسنده: کیپلینگ، رادیارد
ترجمه: جویا، اصغر
ناشر: نشر پرسش
ویراستار: سیداحمدیان، علیرضا
چاپ: چاپخانه دیدار
شمارگان: ۵۵۰۰ نسخه
نوبت چاپ: اول – ۱۳۸۱
شابک: ۲-۴۸-۶۶۲۹-۹۶۴
شابک دوره: ۰-۴۹-۶۶۲۹-۹۶۴
قیمت: ۱۲۰۰۰ ریال
تعداد صفحات: ۲۲۰ صفحه

کتاب جنگل

 

این مطلب اولین بار برای وبلاگ کرم کتاب نوشته شده است.

درباره جلد اول کتاب جنگل میتوانید اینجا را مطالعه بفرمایید.

1 thought on “کتاب جنگل – جلد دوم – معرفی کتاب

  1. پاسخ

    […] جلد دوم کتاب جنگل میتوانید اینجا را مطالعه […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Scroll to top