گتسبی بزرگ اثر اسکات فیتس جرالد

گتسبی بزرگ اثر اسکات فیتس جرالد – معرفی کتاب

اسکات فیتس جرالد برای کسانی که ادبیات آمریکا را دنبال می کنند نامی آشنا است چون برخلاف صنعت سینما، ستارگان آسمان ادبیات در آمریکا زیاد نیستند. و بدون شکل «گتسبی بزرگ» یکی شاهکارهای اسکات فیتس جرالد است. حال و هوای این رمان، حال و هوای عصر خود است زمانی پس از پایان جنگ جهانی اول و در حالی که آمریکا در حال تبدیل شدن به یک غول صنعتی، اقتصادی است.

در ادبیات، عصر آثار رمانتیک به پایان رسیده است و عصر رمان های تلخ واقعی گرا آغاز شده است و گتسبی به نوعی هر دوی این عناصر را در خود دارد.

شما در آن مردان و زنانی را می بینید که به عشق اعتقاد دارند و از طرفی مردان و زنان فاسدی را می بینید که تنها به پول اعتقاد دارند. قهرمان داستان گتسبی کسی است که به خاطر دستیابی به عشق مجبور شده است پول کسب کند و در پس داستان مبهمی که در گوشه و کنار گفته می شود مشخص شده است که این پول ها، پول های چندان قانونی نیست و از طریق کارهای خلاف قانون جمع آوری شده است.

اما مردان و زنان خوشگذرانی که همواره به میمهانی های او رفت و آمد می کنند حاضر نیستند به خاطر این شایعات رفاه و خوشی میهمانی ها را از دست بدهند. از طرفی حتی نمی دانند که گتسبی با این میمهانی ها در پی یافتن عشق گم شده خود است.

راوی داستان که جوانی شهرستانی است از ایالات غرب میانه آمریکا که هنوز فساد جامعه پول پرست نیویورک او را غرق نکرده است و از صحبت هایش می فهمیم که هنوز خود را مقید به خیلی از اصول می داند. او به طور عجیبی حلقه ارتباطی گتسبی با عشق گم شده اش می شود، اما بازهم بی طرفی را از دست نمی دهد.

داستان گتسبی که خود نیز علارغم تمام اعمال خلاف قانونش به عشق اعتقاد دارد، و معشوق قدیمی او که هر چند هنوز بارقه های از عشق را در وجود خود حفظ کرده، اما بیشتر آدم سطحی است که به دنبال رفاه و ثروت است، داستان غم انگیزی است که نویسنده با پایان دلخراشش آن را غم انگیزتر کرده است.

اگر به خواندن داستان های رمانتیک و مشهور دنیا علاقه دارید، حتما این داستان را بخوانید البته پایان تراژدیکش را به پای من ننویسید.

شاد و کتاب‌خوان باشید.

گتسبی بزرگ اثر اسکات فیتس جرالد

کتاب: گتسبی بزرگ

نویسنده: اسکات فیتس جرالد

مترجم: کریم امامی

ناشر: انتشارات نیلوفر

نوبت چاپ: پنجم پائیز ۱۳۸۲

تعداد صفحه: ۲۸۸ صفحه

شمارگان: ۱۶۵۰ نسخه

قیمت: ۱۹,۰۰۰ ریال

شابک: ۳-۱۴۵-۴۴۸-۹۶۴

 

 

__________

پ.ن: این مطلب نخستین بار برای وبلاگ کرم کتاب نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Scroll to top