گزارش کتاب «چوباری اسب با وفا»

kodakan_va_janevaranسالها سال پیش، در یک کتابخانه کانون پرورش فکری کتاب قدیمی پیدا کردم که همان موقع هم از قدمت و مطالعه مکرر در حال متلاشی شدن بود. اسم آن کتاب کودکان و جانوران بود. داستان کتاب شرح ماجراهای دختر بچه های یک جنگبان با حیوانات اهلی و نیمه اهلی خانه‌شان بود. داستان طنز زیبای که در عین حال جانوران و بچه‌ها را هم در خود دارد. کتابهای کمی هستند که اینطور همه کانونهای مورد علاقه من را در خود داشته باشد. بنابراین از وقتی که فهمیدم می‌شود کتاب داستانها را خرید، سفت و سخت به دنبال پیدا کردن این کتاب بودم. اما سالهای سال بالا و پایین رفتن من توی کهنه فروشیهای کتاب بی‌نتیجه بود. تا اینکه پارسال توی نمایشگاه کتاب بالاخره پیدایش کردم. البته دیگر از آن جلدِ سخت صورتی رنگ که یک کره الاغ لباس پوش روی آن بود و عنوان قدیمی و سنگین «داستانهای از کودکان و جانوران» از روی آن برداشته و به نام «چوباری اسب با وفا» ارائه شده بود. از مترجم اسرار آمیز قدیمی به نام «حبیب ف.» خبری نبود و اسم «حبیب‌اله فروغبان» بعنوان مترجم روی جلد ثبت شده بود. و جلدی شاد و کودک پسند داشت. با این وجود کتاب همچنان شامل همان شش داستان قدیمی بود. داستانهای که به نظر خاطرات خود نویسنده یعنی اولگا پروفسکایا می‌باشد.

1- دیانکا و تومچیک

یک روز صبح بلند می‌شوید و می‌بینید پدرتان با دو تا توله گرگ بازیگوش از راه می‌رسد. اینکه چطور آنها در نهایت به بهترین سگهای ردیاب تبدیل می‌شوند، داستان جالب و خنده‌داری است.

2- میشکا

فکر می‌کنید نگه‌داری از یک بچه گوزن کوچک و رام، آسان است؟ پس حتماً این داستان را بخوانید.

3- ایشکا و میلکا

اگر فکر می‌کنید داستان یک الاغ رام و یک کره الاغ ناز دوست داشتنی، حوصله‌تان را سر می‌برد کافی است چند دختربچه شیطان را به آن اضافه کنید تا ببینید چقدر خنده‌دار خواهد شد.

4- فرانتیک

دوست دارید یک توله ببر نوی خانه داشته باشید؟ هیچ به دردسرهایش فکر کرده‌اید؟ بهتر از قبل از هر کاری این داستان را بخوانید.

5- چوباری، اسب باوفا

یک اسب مردنی تحویل چند دختربچه دوست داشتنی بدهید و یک اسب مسابقه‌ای عالی تحویل بگیرید که حاضر است تا پای جان با آنها برود.

کتاب را نشر نخستین در تیراژ 1100 نسخه و قیمت 5500 نومان با شابک 9786001270314 در سال 1390 چاپ کرده و الظاهر بهرام فرهمندپور دستی به ترجمه قدیمی مربوط به سال 1352 فروغیان کشیده است تا کودکان امروزی هم بتوانند از کتاب لذت ببرد. کتاب البته هنوز نقاشیهای زیبای واتاکین وگودین را در خود دارد. اگر به این کتاب دسترسی پیدا کردید، توصیه می‌کنم حتماً حتماً آن را بخوانید و از طنز زیبای نویسنده و شگفتی غیر منتظره بودن زندگی با حیوانات در این روزگاری شهری لذت ببرید. کتاب را میتوانید توسط اینترنت مستقیم از خود ناشر هم خریداری کنید.

1 thought on “گزارش کتاب «چوباری اسب با وفا»

  1. پاسخ
    2016-10-26 - سعید

    باعث شد یاد و خاطرات گذشته برام دوباره زنده بشه. اون روزی که برای اولین بار عضو کتابخونه مدرسه شدم و با لذت اون کتابهای نیمدار رو میخوندم. یادش بخیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Scroll to top