جزیره‌ی کامینو – معرفی کتاب‌ دیگری از جان گریشام

درباره نویسنده

جان گریشام نویسنده کتاب «جزیره‌ی کامینو» از نویسندگان محبوب من است که معمولاً هر کتابی از او به فارسی ترجمه بشود را می‌خرم. اولین بار با جان گریشام با کتاب معروفش «شرکت» آشنا شدم. کتابی که توسط «سیدنی پولاک» و با بازی «تام کروز» به فیلم موفقی تبدیل شد و این روال با ساخت نه فیلم و چهار سریال دیگر بر اساس داستانهای او تا به امروز ادامه داشته است.

جان گریشام که خودش هم وکیل و هم نماینده مجلس محلی در آمریکا بوده بخوبی می‌داند که چطور جزییات کسل‌کننده کار یک وکیلی یا قانون‌دان را در قالب یک رمان هیجان‌انگیز به خواننده منتقل کند. اکثر رمانهای او جزو ژانر رمان‌های حقوقی که در‌واقع یک زیر ژانر از ژانر معمایی است طبقه‌بندی می‌‌شوند. نوشته‌های او که تا به امروز شامل ۴۷ کتاب می‌شود که همیشه جزو پرفروشهای بازار بوده‌اند و به اکثر زبانهای دنیا ترجمه شده‌اند. او نویسنده‌ای است که توانست به مدت ۴۷ هفته صدر لیست پرفروشهای نیویورک‌تایمز را به خود اختصاص بدهد. در ایران نیز تعداد زیادی از کتاب‌های او به فارسی ترجمه و به چاپ رسیده است.

البته مثل هر نویسنده دیگری همه کارهای او در یک سطح نیست. او از کارهای پر هیجانی مثل «باران‌ساز» و «پرونده پلیکان» تا کارهای آرام و غیر حقوقی مثل «خانه نقاشی شده» را در مجموعه کارهای خود دارد. او حتی تعدادی کار مخصوص کودکان و نوجوان نوشته است.

درباره کتاب

گروهی از تبهکاران، نقشه ای جسورانه را برای دزدی از کتابخانه ی دانشگاه پرینستون عملی می کنند. بر روی کتاب های ربوده شده در این سرقت نمی توان قیمت گذاشت اما دانشگاه قبلاً آن ها را به مبلغ ۲۵میلیون دلار بیمه کرده بوده است. بروس کِیبِل، صاحب کتاب فروشیِ محبوبی در شهر سانتا روزای جزیره ی کامینو در فلوریدا است. با این حال، او سود اصلی خود را از دلالیِ کتاب های نایاب به دست می آورد و افراد بسیار اندکی از این موضوع مطلع هستند. مرسر مان، رمان نویسی جوان است که اخیراً ذهنش در نوشتن یاری اش نمی کند و شغل معلمیِ خود را نیز از دست داده است. با پیشروی داستان، زنی زیبا و اسرارآمیز به مرسر نزدیک می شود که برای مردی حتی اسرارآمیزتر از خود کار می کند. پیشنهادی بسیار خوب و وسوسه کننده، مرسر را متقاعد می کند تا به شکلی مخفیانه به حلقه ی دوستان ادبی بروس کیبل نفوذ کند و در صورت امکان، از اسرار سر به مهر او سر دربیاورد. اما مرسر با حقایقی رو به رو می شود که هرگز فکرش را نمی کرد.

در کتاب «جزیره کامینو» جان گریشام از قهرمان وکیل خود فاصله گرفته است. هر چند تقریباً کتاب فاقد یک قهرمان واحدی است، اما در بیشتر قسمت‌های کتاب یک خانم نویسنده محور اصلی است. کتاب با یک سرقت جذاب شروع می‌شود. سرقت نسخه‌های دست نویس اسکات فیلدز جرالد نویسنده شهیر آمریکایی از یک موزه دانشگاهی. دست‌نویس‌های که در بازار سیاه و در میان کلکسیونرهای خصوصی ده‌هامیلیون‌ دلار می‌ارزد.

اما پس از پنجاه صفحه اولیه کتاب، داستان به وضوح افت می‌کند و درگیر روزمرگی یک کتابفروش محلی و یک نویسنده ناموفق می‌شود. در‌واقع دیگر تا آخر داستان خبری از آن شور و هیجان آغارین نیست. مهمانی خصوصی نویسندگان، روابط نامتعارف افراد با هم، شرح موفقیتها و شکستهای اعضای خانواده و …. مواردی است که کمتر هیجانی در خواننده‌های قدیمی گریشام ایجاد نمی‌کند. هر چند او سعی کرده با حضور گاه و بی‌گاه کارآگاهان بیمه و FBI این نقیصه را جبران کند.

کتاب جزو کتاب‌های پرفروش نیویورک‌تایمز، USA Today و وال استریت ژورنال بوده است. اما به گفته خیلی از منتقدات نتوانسته خوانندگان همیشگی خود را راضی کند.

خود من هم این کتاب را جزو کتاب‌های ضعیف گریشام طبقه‌بندی می‌کنم. و اگر جزو خوانندگان قبلی این نویسنده نیستید، توصیه می‌کنم از کتاب‌های دیگر او مثل کتاب «شرکت»، «هئیت منصفه فراری»، «باران‌ساز» و یا «پرونده پلیکان» شروع کنید.

جان گریشام یک دنباله برای این کتاب به نام «بادهای کامینو» نیز نوشته که تا این لحظه به فارسی ترجمه نشده است ولی امیدوارم به زودی شاهد این کتاب جدید جان گریشام در بازار باشیم.

با وجود این، کتاب «جزیره‌ی کامینو» موضوعاتی را مورد توجه قرار داده که برای خوانندگان حرفه‌ای و نویسندگان آماتور می‌تواند جالب باشد. دست‌نوشتهای یک نویسنده مشهور، چگونگی انتخاب ناشر، جلسات امضاء کتاب، درآمدهای بازار کتاب دست‌دوم و کلکسیونرهای کتاب از موضوعاتی که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است. اگر شما هم به این موضوعات علاقه‌دارید این کتاب را به شما پیشنهاد می‌کنم.

در مورد مترجم اثر آقای «سیدسینا میرعربشاهی» می‌توانم بگویم که ترجمه روان و خوبی از کار داشته‌اند. و به جز چند مورد بقیه کار قابل قبول بود. هر چند به نظر من جای تعدادی پانویس در مورد آثار فیلدزجرالد برای خوانندگان کمتر آشنای این نویسنده در کتاب دیده می‌شود. در مورد ناشر هم می‌توانم بگوییم روی‌جلد نامناسبی برای این‌ کتاب انتخاب کرده است.

تا جای که می‌دانم از این کتاب یک ترجمه دیگر توسط انتشارات علمی با ترجمه خانم «نفیسه باقرزادگان» به نام «کامینو آیلند» نیز در بازار موجود است.

تریلد معرفی جزیره‌ی کامینو

https://www.youtube.com/watch?v=urelkfH6q6c

دیگر کتابهای معرفی شده جان گریشام

2 thoughts on “جزیره‌ی کامینو – معرفی کتاب‌ دیگری از جان گریشام

  1. پاسخ
    2021-09-18 - سعید

    حرف زدن درباره کتابها از خوندن کتابها جذابتره. یه کتابی هم باید بنویسن که چند تا کاراکتر داشته باشه تا در قالب یک داستان با همدیگه درباره کتابها صحبت کنند. حتما برای کتابخوانها خیلی جذابه.

    1. پاسخ

      سلام سعید جان، پیشنهاد جالبی دادی. بهش فکر میکنم. اما اینجور کتابی فقط به درد کتابخوانهای حرفه‌ای می خورد. پیشنهاد می‌کنم کتاب «اگر شبی از شبهای زمستان مسافری...» از ایتالو کالوینو را بخوانی. چنین کتابی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Scroll to top