کتاب افغان

کتاب افغان اثری دیگر از فردریک فورسایت نویسنده معروف انگلیسی

گزارش کتاب افغان اثر فرودریک فورسایت

بعد از مدتها دوباره توانستم با اشتیاق فراوان یک کتاب جدید از فردریک فورسایت نویسنده محبوب دوران جوانیم به دست بگیرم و شروع به خواندن آن بکنم. باید بگویم که از خواندن کتاب افغان لذت بردم ولی نه آنقدر که از داستانهای قبلیش لذت برده بودم. شاید اگر خواننده ای بودم که برای اولین بار فورسایت میخواندم از کتاب بیشتر خوشم می آمد. اما برای من کتاب پر از تکرارهای از داستانهای قبلی او بود. ماجرا کتاب افغان را لو نمیدهم تا شما هم از خواندن آن لذت ببرید. اما کتاب بازهم تقابل بی پایان دشمنان انگلیس و آمریکا و لیست بلند بالای سازمانها جاسوسی و اطلاعاتی این دو کشور و یگانهای متنوع نظامی آنها را به تصویر کشیده است.

جزئیات خوب تکراریکتاب افغان

همانند کتابهای قبلی نویسنده، کتاب افغان نیز پر از شرح و تفصیل و جزئیات ماجراها است. این جزئیات بخصوص وقتی به شرح ساختارهای و سازمانهای آمریکایی و انگلیسی میپردازد برای خواننده تازه کار جذاب و برای خواننده حرفه ای فورسایت تکراری است چون بارها آن را در سایر داستانهای او مطالعه کرده است.

قهرمان تکراری

دومین جنبه تکراری بودن کتاب افغان، به قهرمان پردازی آن مربوط میشود. این بارهم یک قهرمان انگلیسی است که هر چند ناشیانه اما بازهم آمریکا و دنیا را از دست دشمنان نجات میدهد. تنها تفاوت این داستان این است که بجای دشمنان قدری مثل روسیه و کا.گ.ب (سازمان مخفوف اطلاعاتی شوروی سابق) اینبار با تروریستهای القاعده سر و کار دارد. موضوع به نظرم قشنگ بود، ولی توقع من از فورسایت بیش از این بود.

کتاب افغان، شانس محور

برخلاف بیشتر داستانهای فورسایت روال این داستان خیلی به شانس تکیه دارد. مثلا تنها راه فرار عظمت خان از زندان آمریکایی ها برخورد یک قطعه از یک هواپیما سقوط کرده به زندان بود. در حالی که به نظرم دهها راه قشنگتر میتوانست برای آن تصور کند. در روال کلی داستان هنوز هم برایم گنگ است که آخر چطور مامور نفوذی دقیقاً توانست به همان ماموریتی نفوذ کند برای شناسائی آن فرستاده شده بود. در حالیکه القاعده احتمالا میتوانست از او در دهها جبهه جنگی که مشغول آن میبود، استفاده بهینه تری بکند.

جنگ صلیبی نویسنده ای با دانش

مورد دیگر آنکه فورسایت هم به نوعی این جنگ را یکجور جنگ صلیبی به تصویر کشیده است. در شروع داستان مایک مارتین قهرمان انگیسی را میبینیم که در کلیسا دعا میکند و در پایان داستان او را به نوعی تبدیل به یک شوالیه قدیس میکند. این کار شاید برای خیلی از نویسنده های تازه کار قابل قبول باشد. اما توقع من از فورسایت که تاریخچه کاملی از جنگ افغانستان و تفاوت مسلمانها با القاعده را در خلال کتاب توضیح داده خیلی بیش از این بود.

ضعف در انتها

در نهایت باید بگویم راه حل نهائی داستان نیز بسیار ضعیف و شانسی بود. برخلاف داستانهای زیبای این نویسنده مثل روز شغال، سازش چهارم یا گریز راه شیطان این داستان بسیار ساده و علیرقم مقدمه پردازی طولانی آن به سادگی به پایان رسید. در حالی که مثلاً در داستان گریز راه شیطان که به نوعی مشکلی مشابه داشت، پایانی بسیار هیجان انگیزتر ترتیب داده شده بود.

جمعبندی

هر چند فردریک فورسایت ۷۸ ساله هنوز هم مشغول نوشتن است. اما به وضوح با سالهای اوجش فاصله گرفته است. اما هنوز هم داستانش خواندنی است. این غرهای من هم بخاطر آن است که از بالاخره مجبورم قبول کنم او دیگر یک خدای نویسندگی نیست و تنها یک نویسنده حرفه‌ای محسوب میگردد. شما زیاد نگران آن نباشید. اگر دوست داشتید میتوانید از ویکی پدیا و یا سایت خود نویسنده به لیست سایر کتابها و زندگی نامه او دسترسی داشته باشید.

فورسایت کتاب افغان را در سال ۲۰۰۶ میلادی نوشته است و در سال ۱۳۹۰ ترجمه و توسط انتشارات ترانه به چاپ رسیده است و هنوز هم میتوانید از کتاب فروشی ها و یا از طریق سایت های معتبر فروش کتاب آنرا بخرید و از خواندنش لذت ببریدو

4 thoughts on “کتاب افغان اثری دیگر از فردریک فورسایت نویسنده معروف انگلیسی

  1. پاسخ
    2017-06-08 - سعید

    حالا من که از این نویسنده کتابی نخوندم ولی خب شاید سن بالا وکمی حوصله نذاشتن و یا نداشتن زمان و کمبود ایده و شرایط دیگه باعث بشه که بالاخره کتابهایی نوشته بشن و اونقدرها راضی کننده نباشن.
    گاهی هم یه کتاب سفارشی نوشته میشه که باید یه قهرمانی به ضرب و زور موفق بشه تا یه گروه دیگه مغلوب جلوه داده بشه.
    اما کاش دنیا از دست تفکر امریکایی و پشت پرده هدایت کننده این تفکر نجات پیدا میکرد.

    1. پاسخ
      2017-06-11 - مجید نصیری

      فورسایت نویسنده بسیار معروف و پر فروشی و بدطبع گران قیمتی است. اگر درست یادم باشد چند سال پیش برای هر کلمه داستان ۲۰ پوند با او قرارداد مینوشتند. از طرفی دقت و افشاگریهای خبرنگارانه او و سابقه حضورش در نیروی هوایی انگلیس و همچنین سازمان اطلاعات آن کشور باعث شده مطالب او بسیار مستند باشد.
      سعید جان اگر تا بحال کتابی از این نویسنده نخواندی توصیه میکنم حتما حتما کتاب «روز شغال» و «سازش چهارم» این نویسنده را بخوانی که هر دو بسیار بسیار زیبا و پر قدرت است. این دو کتابهای هست که من بارها و بارها آنها را دوباره خوانی کردم و بازهم از خواندن آنها لذت بردم.

  2. پاسخ
    2017-06-21 - سعید

    از توصیه ها بسیار ممنونم برادر. پست جدید گذاشتید برم اونو بخونم.

  3. پاسخ
    2017-10-21 - آهنگ جدید

    سلام
    واقعا وب فوق العاده ای دارید، تحت تاثیر قرار گرفتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Scroll to top