اعترافات اثر ژان ژاک روسو

اعترافات اثر ژان ژاک روسو – معرفی کتاب

«ژان‌ژاک روسو»، هر چند خود یکی از اهالی ژنو بود اما افتخارات بسیارى براى فرانسه آفرید. وى نویسنده‌اى‌ صاحب سبک، عالمى گیاه‌شناس، فیلسوفى مردمى، متفکرى اجتماعى و موسیقى‌دانى متبحر بوده است. اما یکى از بزرگترین افتخارات وى را مى‌توان تاثیرى دانست که بر انقلاب فرانسه گذاشت و به نوعى مى‌توان وى را پدر معنوى‌ انقلاب دانست. اما در صحنه نویسندگى، مى‌توان کتاب‌هاى وى را به سه‌قسمت، «کتاب‌هاى رمان»، «کتاب‌هاى اجتماعى» و «کتاب‌هاى موسیقى» تقسیم کرد که در هر سه رشته تبحر خاصى داشته است. متاسفانه کتاب‌هاى وى هر چند هر ساله در کشورهاى خارجى بخصوص اروپا هنوز هم بارها چاپ مى‌شود، در ایران مورد کم لطفى قرار گرفته و چاپ نمى‌شود. من هم از خوش‌شانسیم بود که کتاب «اعترافات» وى را در میان کتاب‌هاى‌ دست‌دوم یک کتاب‌فروشى پیدا کردم و این کتاب را با برگه‌هاى کاهى در حال متلاشى شدن به قیمت ۱۵۰۰۰ ریال خریدم.

کتاب اعترافات ژان‌ژاک روسو زندگى‌نامه این دانشمند به زبان خودش مى‌باشد. او در این کتاب ضمن به تصویر کشیدن خوبى‌ها و زشتى‌هاى واقعى خودش سعى‌ کرده است به دفاع از خودش در مقابل رقیبان و دشمنانش بپردازد. در همین کتاب نیز او سعى کرده است به مقابله با سبک زندگى‌نامه‌نویسى در آن دوره در آید و بر خلاف آن دوره که افراد در زندگى‌نامه‌هایشان فقط به خوبى‌ها خود مى‌پرداختند و خود را بزرگ مى‌کردند، وى‌ سعى‌ کرده است حتى پلیدى‌هاى خود را نشان بدهد.

کتاب به دو بخش اصلى‌ تقسیم مى‌شود دوران کودکى‌ و جوانى‌ که بیشتر به لهو و لعب پرداخته شود و در ضمن آن به رفتار زن‌هاى آن دوره و فسادى که در زندگى اشرافى آن زمان بوده است مى‌پردازد. قسمت دوم کتاب بیشتر به پاسخ‌دادن به رقیبان و دشمنان پرداخته است و ضمن بیان دوران سخت نویسندگى وى و حملاتى که از جناح رقیبان به وى شده است به دوستانى‌ مى‌پردازند که از وى حمایت کرده‌اند.

هر چند که ژان‌ژاک روسو بارها در طول کتاب «غرور» را محکوم کرده است، اما از حق نباید گذشت که ژان‌ژاک روسو نیز مانند بسیارى از نویسندگان و دانشمندان بزرگ، به خود مغرور بوده است و در خود‌بزرگبینى خود نیز غرق شده است. رفتار او به‌گونه‌اى بوده است که بیشتر دوستانش به دشمنانش تبدیل شده‌اند. هر چند ژان‌ژاک روسو خود نیز دست به اقدام‌هاى‌ بسیار وحشتناکى زده است که شاید مهمترین آنها رها‌کردن پنج فرزند خود در سر راه بوده باشد!!!

به نظر مى‌رسد، ژان‌ژاک روسو که به دفعات در طول کتاب به کم‌رو بودن و عدم اعتماد به نفس خود اشاره مى‌کند، این کتاب را براى‌ پاسخ‌دادن به نقادان و رقیبانش نوشته است و از آنجا که قرار بوده‌است این کتاب سال‌ها بعد از مرگ وى‌ به چاپ برسد، به نوعى‌ مى‌خواسته است حرف آخر را خودش بزند.

این کتاب یک زندگى‌نامه است بنابراین شما می‌توانید در ، گوشه‌گوشه آن پندهاى ناگفته‌اى را پیدا کنید که جزء با تجربه نمى‌توان آنها را آموخت، یکى‌ از درس‌هاى مهمى‌ که براى من داشت آن است که بر خلاف ضرب‌المثل خودمان «دورى به هیچ وجه دوستى نمى‌آورد» و اگر دچار روحیات ژان‌ژاک روسوى باشید، ممکن است حتى نامه‌هاى دوستانه و صمیمى‌ دوستانت را تمسخر‌ آمیز و پر از کنایه ببینید، و آنقدر در این حلقه تکرار بیفتید که دوستانتان را به دشمنانتان تبدیل کنید، من که خودم مقدار زیادى اخلاق و رفتار «روسوئى» دارم به شدت از خودم ناامید شدم و امیدوارم یک کم بتوانم خودم را مداوا کنم!

در صورتى‌ که دوست دارید از زندگى‌ یک نویسنده و یک شخصیت تاریخى با خبر شوید، فکر مى‌کنم این کتاب برایتان بسیار مناسب باشد. احتمالاً‌ شما هم مثل من مشترکات اخلاقى فراوانى با ژان‌ژاک روسو دارید و دیدن چهره خودتان از بیرون شاید برایتان جالب باشد، اما موظب باشید چون ممکن این چهره وحشتناک هم باشد!

خواندن این کتاب بدون مطالعه دیگر آثار این نویسنده لطف چندانى ندارد، اما فعلاً که دست ما از بقیه کتاب‌ها کوتاه است. اگر این را هم پیدا کردید بخوانید و لذت ببرید.

شاد و کتاب‌خوان باشید.

اعترافات اثر ژان ژاک روسو

کتاب: اعترافات (قسمت اول)

نویسنده: ژان‌ژاک روسو

مترجم: فرهاد

ناشر: معرفت

نوبت چاپ: اول

تعداد صفحه: ۴۶۲

قیمت: ۱۵۰۰۰ ریال

 

 

 

 

__________

پ.ن: این مطلب نخستین بار برای وبلاگ کرم کتاب نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Scroll to top