داستانهای عجیب و غریب

داستان‌هاى عجیب و غریب اثر نیکلاى نوسوف – معرفی کتاب

من هم مثل خیلى از شما، دل خوشى از خانه تکانى عید ندارم، اما لحظاتى از این خانه تکانى هست که براى من با لذت بسیارى همراه است و آن زمانى است که گردگیرى و چیدمان کتابخانه من شروع مى‌شود. این زمانى است که تمام اهل خانه از روى احتیاط و با توجه به سابقه قبلى من را تنها مى‌گذارند.

کتاب‌ها را یکى یکى از کمدهایم خارج مى‌کنم و با لذت ورق مى‌زنم و خاطراتى که با هر کدام داشته‌ام را مرور مى‌کنم. کتابخانه من در واقع به نوعى دفترچه خاطرات من است. از زمان کودکى تا بحال ، همه جور خاطره‌اى در آن پیدا مى‌شود. بعضى اوقات به کتابى برخورد مى‌کنم که دوستان ناآگاه به عشق من به کتاب در نگه‌داریش غفلت کرده‌اند و آهى از تاسف مى‌کشم و در ذهنم دور اسم آن دوست یک خط قرمز بزرگ مى‌کشم و …

اگر بخواهم کل ماجراى کتاب‌تکانیم! را برایتان بگویم، از بحث دور مى‌شویم. بنابراین برویم سر اصل مطلب. امثال در لابلاى کتاب‌هایم به کتاب کوچکى برخورد کردم که قبلاً ندیده بودمش! چطور ممکن است که کتابى بدون آنکه خوانده شود وارد کتابخانه شود! من کتاب‌هاى نخوانده‌ام را در قرنطینه نگه مى‌دارم تا پس از خواندن، آنها را به کتابخانه اضافه کنم. اما این کتاب به طور عجیبى سر از کتابخانه من در آورده بود در حالى که نه خاطره‌اى از خواندنش داشتم و نه خاطره‌اى از خریدنش!

کتاب، کتاب کوچکى بود از نویسنده داستان‌هاى کودکان نیکلاى نوسوف که از نویسندگان مورد توجه من در زمینه کودکان است. به طور کلى به نظرم کتاب‌هاى نویسندگان روس در زمینه کودک، معمولاً از همتایان غربیشان بهتر است. کتابى مورد بحث با نام «داستان‌هاى عجیب و غریب» در واقع یک تعداد داستان کوتاه براى کودکان سال‌هاى پایانى دبستان مى‌باشد. و برخلاف دیگر کتاب‌هاى نوسوف معمولاً با یک پند اخلاقى تمام مى‌شود. اما با این وجود تصویرى زیبا و طنز از دنیاى پاک کودکى است.

این کتاب شامل ۹ داستان است که به ترتیب عبارتند از:

  • داستان‌هاى عجیب و غریب (شرح داستان‌هاى خیالى است که دو دوست براى هم تعریف مى‌کنند.)
  • ماهى قرمز (کودکى ماهى قرمزش را با دوستش عوض مى‌کند ولى از ترس مادرش، گم شدن آن را به گردن گربه‌شان مى‌اندازد. داستانى بسیار شبیه داستان قنارى قصه‌هاى مجید که فرار مى‌کند و مجید تقصیر را به گردن گربه مى‌اندازد.)
  • وصله (داستان همیشگى پاره شدن زود به زود لباس بچه‌ها)
  • آتش‌بازى (داستان دوستانى که در شبى تاریک به جنگل مى‌روند تا درخت کریسمس پیدا کنند.)
  • باغبان‌ها (ماجراى کشت و کار کودکان در اردوى پیشاهنگى و رقابت با دیگر دوستان)
  • سه شکارچى زبل (حتماً تا بحال به شکارچیانى برخورد کرده‌اید که خاطرات شکارشان را تعریف مى‌کنند، اگر این خاطرات را دوست دارید، حتماً باید این داستان را بخوانید! )
  • وقتى که ما مى‌خندیم (دنیاى گنجشک‌ها خیلى نزدیک به دنیاى ما است، مى‌گوید نه، پس این داستان را بخوانید.)
  • بابى به دیدن بارباس مى رود (داستان مهمانى رفتن سگ‌ها!)
  • روز جهانى زن (فکر مى‌کنید روز جهانى زن در مهدکودک چطوریست؟ این داستان را بخوانید تا بفهمید.)

اگر سن شما در حدود ۸-۱۱ سال است و یا دوستى در این سن دارید که مى‌خواهید هدیه‌اى به او بدهید این کتاب برایتان مناسب است. اگر هم مثل من هنوز کودکى خود را گم نکرده‌اید و از پشت عینک تیره بدبینى به دنیا نگاه نمى‌کنید، شاید از این کتاب لذت ببرید. من که لذت بردم.

شاد و کتاب‌خوان باشید

داستانهای عجیب و غریب

نام کتاب: داستان‌هاى عجیب و غریب
نویسنده: نیکلاى نوسوف
نقاش: هرمن اوگورنیکف
مترجم: سوفیا نجمى
ناشر: کتاب خورشید
شابک: ۷-۹-۹۱۶۲۰-۹۶۴
نوبت چاپ: چاپ اول آذر ۱۳۷۸
شمارگان: ۵۰۰۰ نسخه
تعداد صفحه: ۱۱۱ صفحه
قیمت: ۶۰۰ تومان

 

 

 

 

__________

پ.ن: حقیقتش این است که مى‌بایست این کتاب را در ایام عید برای شما گزارش مى‌کردم، اما امان از تنبلى! بنابراین از اینکه بحث خانه‌تکانى پیش آمده زیاد نگران نشوید! 🙂

پ.ن.۲: این مطلب نخستین بار برای وبلاگ کرم کتاب نوشته شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Scroll to top