کتاب جنگل

کتاب جنگل – جلد یک – معرفی کتاب

عادت من است که وقتی یک فیلم و یا سریال خوب را می‌بینم به دنبال کتابش دوره می‌گردم. «داستان جنگل» یا همان کتاب جنگل نیز در لیست کتاب‌های بود که می‌خواستم حتماً پیدا کنم و بخوانم. چون به شدت کنجکاو شده بودم، که اصل این داستان توسط کی نوشته شده است. با توجه به زمینه اصلی داستان که حیوانات جنگل می‌باشند، و با توجه به سابقه فرهنگی که داشتم، حدس می‌زدم این داستان باید یک داستان هندی باشد.

از طرفی مدت‌ها پیش با توجه به تعریف‌های که دیگر نویسندگان (بخصوص مارک تواین) کرده بودند با اسم کیپلینگ آشنا شده بودم. اما هیچ وقت فرصت نشده بود که کتاب از این نویسنده و شاعر انگلیسی بخوانم.

بنابراین وقتی در یک گوشه  کتاب فروشی و لابلای انبوه کتاب‌ها به دو کتاب نازک «کتاب جنگل» برخوردم و متوجه شدم نویسنده آن «کیپلینگ» است، بلافاصله اقدام به خرید آن کردم.

نکته جالب این است که «کیپلینگ» یک انگلیسی هندی است! منظورم این است که در هندوستان به دنیا آمده است و تا سن شش سالگی در آنجا بزرگ شده است و شاید این کتاب به نوعی برگرفته شده از فرهنگ هندی باشد که در آن مردم برای حیوانات ارزشی متفاوت از دیگر نقاط دنیا در نظر می‌گیرند.

کتاب‌ها در واقع دو مجموعه داستان‌های کوتاه می‌باشند. و به عنوان کتاب جنگل یک و کتاب جنگل دو معروف هستند. هر چند بیشتر داستان‌های این کتاب درباره موگلی پسرک جنگلی است، اما داستان‌های از قطب شمال و دیگر مناطق نیز در لابلای این کتاب پیدا خواهید کرد. که هر کدام در نوع خود جالب است.

نکته مهم این است که اگر شما این کتاب را بعنوان یک کتاب کودکان به دست گرفتید، اشتباه کردید! این کتاب یک کتاب سیاسی است! (این شاید حداقل نظر مترجم باشد!)
کتاب جنگل
کتاب از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:

پیشگفتار مترجم

شرحی بر آشنائی نویسنده با ادبیات کودک و این کتاب‌ها

پیرامون زندگی کیپلینگ

زندگینامه و معرفی آثار کیپلینگ

برادران موگلی

داستان چگونکی ورود موگلی به خانواده گرگ‌ها، دادن خونبهای او توسط باگیرا پلنگ سیاه و پذیرفته شدن او توسط گله گرگ‌ها، تعلیم گرفتن او توسط بالوی خرس، خط و نشون کشیدن شیرخان ببر برای موگلی، پیر شدن آکلا رهبر گرگ‌ها و قدرت گرفتن شیرخان، استفاده موگلی از آتش برای ترساندن شیرخان و در نهایت تبعید خود خواسته موگلی به دهکده آدم‌ها.

شکار کاآ

این داستان به نوعی قبل از تبعید موگلی به دهکده روی داده است و ماجرای به اسارت رفتن موگلی توسط میمون‌ها و عملیات نجات او توسط بالو، باگیرا و کاآ مار پیتان می‌باشد.

ببر! ببر!

داستان شکار شیرخان توسط موگلی و با همکاری آکلا و خاکستری (گرگ برادرش) می‌باشد که در نهایت به برگشت موگلی به جنگل می‌انجامد. و اعلام استقلالش از گله گرگ‌ها.

فک سفید

این داستانی است متفاوت از داستان موگلی. داستان فک سفیدی است که از کشتار همنوعانش توسط آدمیان به تنگ آمده است و به دنبال سرزمین موعدی برای فک‌ها می‌گردد. اما وقتی که این سرزمین را پیدا می‌کند با مشکل جدیدی روبرو می‌شود، دیگر فک‌ها حاضر به مهاجرت به آن سرزمین نیستند.

ریکی-تیکی تاوی

این داستان یک نمس(نوعی راسوی هندی است که به مارکشی معروف است) و جدال یک طرفه او با دو افعی و یک مار کاریت می‌باشد. این داستان نیز مستقل از داستان موگلی است.

تومای فیل‌ها

داستان پسر فیل‌بانی است که در شبی خاص شاهد رقص و پایکوبی فیل‌های وحشی است. این داستان نیز مستقل از داستان موگلی می‌باشد.

مستخدمین ملکه

این داستان، داستان حیواناتی است که در یک اردوگاه نظامی حضور دارند. قاطرهای بارکش، اسبان سواره‌نظام، گاو‌های توپکش، شترهای بارکش و فیل‌های جنگی است. هر کدام از حیوانات مربوط به یک دسته هستند و مانند تمام نظامیان، حمیت دسته خودشان را دارند! و از عملیاتی که انجام داده‌اند خاطراتی تعریف می‌کنند. این داستان به نوعی با دیگر داستانهای این مجموعه متفاوت است. زیر این داستان به صورت اول شخص و از قول فردی انگلیسی تعریف می‌شود که با زبان حیوانات آشنا است. (شاید خود کیپلینگ بوده باشد! چون معروف است که کیپلینگ زبان حیوانات را می‌دانست!) نکته جالب داستان، پایان داستان است که در آن تمام حیوانان در یک رژه نظامی شرکت می‌کنند و قدرت ملکه انگلیس را به پادشاه افغانستان نشان می‌دهند!

قانون جنگل

شما حتماً تا بحال لفظ قانون جنگل را شنیده‌اید. این لفظ از قرار معلوم اولین بار توسط «کیپلینگ»  و در همین کتاب جنگل ابدا شده است. و از آن به بعد مورد استفاده همه قرار گرفته است. اما این داستان ماجرای خشک سالی جنگل و کشتن یک انسان به دست شیرخان می‌باشد. (همانطور که مشاهده می‌کنید داستان‌های موگلی بر اساس تاریخ رخ داد نیستند.) و شرح افسانه‌ای در مورد پیدایش جنگل و انسان و اولین مرگ و ترس می‌باشد. که به نوعی برگفته از افسانه‌های هندی است.

در نقد کیپلینگ

این فصل را مترجم به کتاب افزوده است و در آن عقاید امپریالیستی کیپلینگ را شرح داده است. شاید جالب باشد که بدانید، موگلی به نوعی علامت امپریالیست می‌باشد و حیوانات وحشی نوع زندگی غیر اروپائی را نشان می‌دهند. و بدون شک میمون‌ها نشان دهنده تمدن‌های گذشته می‌باشند‌ (هند، ایران، چین و …). نکته جالب این است که موگلی وقتی از جنگل برمی‌گردد بخاطر دانشی که از جنگل دارد مورد نفرت بقیه انسان‌ها (اروپائی‌ها) قرار می‌گیرد!

کتاب جنگل، کتابی است کم حجم که خواندن آن را به همه شما توصیه می‌کنم. از آن غافل نشوید که غفلت موجب پشیمانی است.

نام کتاب: کتاب جنگل – کتاب یکم
نویسنده: کیپلینگ، رادیارد
ترجمه:جویا، اصغر
ناشر:نشر پرسش
ویراستار:علیرضا سیداحمدیان
چاپ:چاپخانه دیدار
شمارگان:۵۵۰۰ نسخه
نوبت چاپ:اول – ۱۳۸۱
شابک: ۴-۴۷-۶۶۲۹-۹۶۴
شابک دوره: ۰-۴۹-۶۶۲۹-۹۶۴
قیمت:۱۲۰۰۰ ریال
تعداد صفحات:۲۲۸ صفحه

این مطلب اولین بار برای وبلاگ کرم کتاب نوشته شده است.

درباره جلد دوم کتاب جنگل میتوانید اینجا را مطالعه بفرمایید.

1 thought on “کتاب جنگل – جلد یک – معرفی کتاب

  1. پاسخ

    […] در سال ۱۸۹۴ کتاب جنگل یک را نوشت و سال بعد در سال ۱۸۹۵ کتاب جنگل دو را به رشته […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Scroll to top