اساطیر نورس اثر نیل گیمن

اساطیر نورس اثر نیل گیمن – شماره نخست پادکست کرم کتاب

در اولین شماره پاکست کرم کتاب به سراغ کتاب جذاب «اساطیر نورس» اثر «نیل گیمن» رفته‌ایم. در این کتاب آقای گیمن به اساطیر و داستانهای کهن مردمان اسکاندیناوی می‌پردازد. متاسفانه مردمان نورس به مکتوب کردن افسانه‌های خود علاقه‌ای نداشتند و تکه پاره‌های از این اساطیر از لابلای اشعار و حکایتهای که نسل به نسل منتقل می‌شد به ما رسیده است.

آقای نیل گیمن این تکه پاره ها را جمع آوری کرده و با زبان و روایت امروزی دوباره برای ما در کتاب اساطیر نورس آورده است. داستانهای در مورد اینکه چطور اودین یک چشمش را از دست داد؟ چرا دسته پتک ثور (یا تور) کوتاه هست؟ چرا لوکی با بقیه خدایان در جنگ و جدال است؟ آزگارد چطور ساخته شد؟ خدایان چرا پیر و فرتوت نمی‌شوند؟ شعر چطور متولد شد؟

هر چند اساطیر مردمان نورس کمتر مکتوب شده است، اما به شدت محبوب و مورد علاقه نویسندگان و بخصوص فانتزی نویسها هست. به طور خاص میتوان از شاهکار جناب تالکین یعنی کتابهای «ارباب حلقه‌ها» نام برد که بسیار مدیون این اساطیر است. پس خواندن این اساطیر برای شما می‌تواند جالب باشد. بخصوص که امروزه و بر پرده سینما با لطف مارول ما با شخصیتهای ثور (یا تور)، لوکی، اودین و دیگر خدایان نورس آشنا شده‌ایم.

امیدوارم از شنیدن آن لذت ببرید و خوشحال میشوم اگر با نظرات و انتقادات خود من را در بهتر کردن این پادکست یاری کنید. برای اشتراک پادکست کرم کتاب می‌توانید از لینکهای زیر استفاده کنید


2 thoughts on “اساطیر نورس اثر نیل گیمن – شماره نخست پادکست کرم کتاب

  1. پاسخ
    2020-09-18 - سعید

    با سلام خدمت شما
    فعلا دوبار بهش گوش دادم و در مجموع ازش لذت بردم. هم نقاط قوت و جذاب داشت و هم نقاط ضعف از نظر من.
    اون قسمتی از کتاب که انتخاب کرده بودین خیلی شنیدنیه و شنونده رو تشویق میکنه تا بره و از کل داستان سردربیاره.
    موسیقی استفاده شده هم خیلی خوب بود ولی شاید گاهی طولانی میشد.

    این کار مخصوصا برای علاقمندان به ژانرهای فانتزی و تخیلی حتما کنجکاوی برانگیزه تا در قالب یک رسانه متفاوت درباره علایقشون مطالعه کنند.
    طبیعیه که بغیر از مبتدیهایی مثل من، افراد باتجربه هم مخاطب این پادکستها هستن. بیان کردن نکاتی که کمتر شنیده یا بهشون پرداخته شده حتما میتونه هر دو گروه رو راضی و به جذابتر شدن کار کمک کنه.

    و اینکه من این پادکستو با گوشی و بدون هندزفری گوش دادم و بنظرم رسید برنامه در فضایی ضبط شده که صدا اونجا کمی میپیچه و اکو داره و این کمی از کیفیت کار بنظرم کم کرده.

    یه جاهایی خیلی جزئی وسط جملات وقفه کوتاهی میفتاد یا سهوا کلمه ای کشدار ادا میشد که برای شنونده که تمام حواسشو به گوشش معطوف کرده و هرچی میشنوه رو به سرعت پردازش و تصور میکنه، حتی ایرادات خفیفی مثل این یهو از دنیایی که واردش شده خارج میکنه.

    با امید به خواندن و شنیدن و دیدن کارهای بیشتر از شما، مشتاقانه منتظر کارهای نوشتاری و شنیداری و دیداری آینده شما هستم، مثل همیشه.
    موفق و شاد و سلامت باشید.

    1. پاسخ

      سلام سعید جان،
      سپاس فراوان که مثل همیشه با دقت نظر پستها را میخوانی (و گوش میدهی) امیدوارم در آینده بتوانم بهتر از اینها تهیه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Scroll to top