انتقامجو اثر فردریک فورسایت

انتقامجو اثر فردریک فورسایت – معرفی کتاب

فردریک فورسایت مسلماً براى خوانندگان داستان‌هاى پلیسى/جاسوسى نامى‌ بسیار آشنا است. او که زمانى گران‌ترین نویسنده عصر حاضر بود (به‌ازاى هر کلمه ۶۰ پوند) آثارى چون «روز شغال»،«پرونده ادسا»، «سازش چهارم»، «گریز راه شیطان» و «سگ‌هاى جنگ» را آفریده است که هر کدام خاطرات زیادى را در داستان‌‌خوان‌هاى حرفه‌اى بیدار مى‌کند. وى در چند سال اخیر با داستان‌هاى مانند «فریبکار»، «تندیس» (Icon) ، «مشت‌خدا» و «مذاکره‌کننده» نشان داد که هنوز نویسنده‌اى بزرگ است هر چند داستا‌ن‌هاى اخیرش به خوبى داستان‌هاى قدیمى‌ترش نیست.

انتقام‌جو (Avenger) داستان جدیدى از او است که با ترجمه مناسب خانم «آزاده بیداربخت» به بازار آمده است. این داستان تم خاص خودش را دارا مى‌باشد و نمى‌توان به دیگر داستان‌هاى وى‌ تشبیه‌اش کرد، هر چند از هر کدام از آنها قسمتى را به امانت گرفته است.

داستان انتقام‌جو، داستان چندین نسل را در خودش دارد، داستان پدربزرگانى‌ که در جنگ‌جهانى دوم حضور داشته‌اند، داستان پدرانى‌ که در ویتنام جنگیدن و داستان پسرانى که در جنگ داخلى یوگسلاوى حضور دارند.

فردریک فورسایت که به نوعى او را مى‌توان استاد جزئیات دانست، سعى کرده جزئیات تمام این سه جنگ را در خلال این داستان به نمایش بکشد.

ماجرا از آنجا شروع مى‌شود که پسرى که براى‌ کمک‌رسانى به یوگسلاوى رفته است ناپدید مى‌شود، مادر پسر دست کمک به سمت پدربزرگ پولدار او دراز مى‌کند و پدربزرگ دستور تجسس را صادر مى‌کند و پس از آگاهى‌ از مرگ وحشتناک او، به دنبال انتقام از قاتل او است. البته قاتل او نیز آدم قدرتمند و ثروتمندى است که در میان ملکى تجهیز شده در کشورى دوردست و در میان محافظان بسیار به زندگى‌ اشرافى مشغول است.

داستان مى‌توانست جذاب باشد، اگر فورسایت در جزئیات فراوان آن غرق نمى‌شد. فورسایت که همواره سعى‌ مى‌کند با ارائه جزئیات دقیق داستان‌هاى‌ خود را واقعى‌تر نشان دهد، این بار چنان مجبور به ارائه جزئیات وسیع از بیش از ۶۰ سال جنگ (از جنگ دوم جهانى تا جنگ یوگسلاوى) شده است که عملاً نتوانسته به قهرمان‌پردازى مشغول شود. بنابراین شما شاید حتى‌ نتوانید قهرمان کتاب را تشخیص بدهید!

به نظر مى‌رسد فورسایت روالى معکوس پیش گرفته است و روز به روز سیر نزولی را بیشتر طى مى‌کند. البته هنوز هم نویسنده‌اى خوب است، اما از زمانى‌ که نویسنده‌اى عالى بود و یا زمانى‌ که نویسنده‌اى خیلى خوب بود در حال فاصله‌گرفتن مى‌باشد. اما جاى شکرش باقى است که هنوز نویسنده‌اى بد نشده است.

کتاب همانطور که گفتم در نوع خودش جذاب است و زیاد از حرف‌هاى ناامید کننده من ناراحت نشوید و حتماً آن را مطالعه کنید، اما من از نویسنده‌اى مثل فورسایت توقع بیشترى داشتم. در هر صورت مطمئن باشید اگر کتاب دیگرى از فورسایت نیز چاپ شود، من جزو خریداران پر و پا قرص آن هستم.

شاد و کتاب‌خوان باشید.

انتقامجو اثر فردریک فورسایت

کتاب: انتقام‌جو

نویسنده: فردریک فورسایت

مترجم: آزاده بیداربخت

ناشر: کتابسراى تندیس

نوبت چاپ: اول ۱۳۸۳

تعداد صفحه: ۴۲۴

شمارگان: ۳۰۰۰ نسخه

قیمت: ۳۰،۰۰۰ ریال

شابک: ۰-۷۷-۵۷۵۷-۹۶۴

 

 

___________

پ.ن: این مطلب نخستین بار برای وبلاگ کرم کتاب نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Scroll to top