تنها عشق حقیقت دارد

تنها عشق حقیقت دارد اثر دکتر برایان ال.وایس – معرفی کتاب

نمى‌دانم آیا به تناسخ اعتقاد دارید یا خیر. تناسخ که الظاهر از فرهنگ هند-چین به بقیه نقاط جهان صادر شده است، بر این اعتقاد است که روح انسان براى رسیدن به بهشت یا دنیاى برتر باید یک دوره تکامل را پشت سر بگذارد. این روح بارها و بارها به این دنیا مى‌آید و بر اساس رفتارى که هر بار پیش مى‌گیرید، به رده بالاتر یا پایین‌ترى سقوط مى‌کند. روح ابتدا زندگى نباتى را طى مى‌کند و پس از آن به زندگى حیوانى مى‌رسد و سپس به زندگى انسانى مى‌رسد. در زندگى انسانى نیز روح ممکن ده‌ها‌هزار سال با بدن‌هاى مختلفى زندگى کند و همانطور که گفته شد در هر بار زندگى بر اساس رفتار خوب یا بدى که انجام مى‌دهد به درجه تکامل بالاترى مى‌رسد.

بحث بر سر تناسخ بسیار است، بخصوص که اکثر ادیان الهى آن را رد کرده‌اند. (دلیلش را از من نپرسید! چون هنوز خودم پیدا نکردم) اما هنرمندان و بخصوص نویسندگان و شعرا این مضمون را بسیار مناسب احوال اثارشان دیده‌اند و بر این مبنا آثار بسیار بوجود آمده است.

اولین اثرى که از این نوع مطالعه کردم، داستانى از جک لندن نویسنده محبوبم بود به نام «ولگرد ستاره‌ها» ماجراى آن داستان استاد دانشگاهى بود که به خاطر یک ماجراى عشقى یکى از همکارانش را کشته بود. این استاد در سلول انفرادى و تحت شکنجه به حالتى شبیه بى‌هوشى فرو مى‌رفت و در آن به زندگى‌هاى گذشته‌اش بازمى‌گشت و جالب بود که در تمام زندگى‌هایش نیز همین ماجرا برایش پیش مى‌آمد. داستان، داستان جالبى بود که قلم جک لندن نیز بسیار زیباترش کرده بود. اما بهتر است ما برگردیم سر موضوع کتاب «تنها عشق حقیقت دارد».

داستان این کتاب نیز بر مى‌کرده به همان خانه‌تکانى (کتاب‌تکانى) شب عید. کتاب را ته یکى از پاکت‌هاى خرید کتاب قدیمى پیدا کردم و واقعاً تعجب کردم چون من زیاد اهل «عشق» نیستم بخصوص کتاب‌هاى که این جور توى عنوانشان «عشق» را داد بزنند. به هر حال و با توجه به کسادى شب عید، کتاب را مطالعه کردم. ماجرا در نوع خودش جالب است. داستان از زبان دکتر روانشناسى تعریف مى‌شود که نه تنها به تناسخ اعتقاد دارد، بلکه از بیمارانش مى‌خواهد در حالت خواب مغناطیسى به زندگى‌هاى گذشته‌شان برگردند. او درمان بسیارى از بیمارهاى حال شما را در زندگى گذشته‌تان مى‌جوید. مثلاً اگر دردى در کتف خود احساس مى‌کنید که تمام دکترها آن را رد مى‌کنند، احتمالاً این درد مربوط به شمشیرى است که در زمان جنگ‌هاى رومیان به کتف شما خورده است!

اما نکته‌اى که در کتاب هست، پیدا کردن افرادى است که در زندگى گذشته و حال شما وجود دارند. نویسنده معتقد است که ارواحى که با هم صمیمى هستند، سعى مى‌کنند در هنگام برگشت به بدن به روح مورد نظر نزدیکتر باشد. بنابراین ممکن است شما در یک مادر و دختر در زندگى گذشته، در زندگى حال به دو خواهر تبدیل شده باشند و یا دو دوست در زندگى گذشته به دو برادر در زندگى حال تبدیل بشوند و مواردى شبیه این. در این داستان ضمن بیان چند داستان کوتاه متفرقه، در مورد اثرات درمانى بازگشت به گذشته، داستان زوجى را تعریف مى‌کند که در زندگى قبلى به صورت پدر و دختر بوده‌اند. این زوج در پایان داستان، همدیگر را در زمان حال پیدا کرده و با هم ازدواج مى‌کنند!

نکته جالبى که در داستان بود این بود که روح‌ها جنسیت ندارند. بنابراین ممکن است شما در زندگى‌هاى گذشته خودتان جنسیت مخالف حالا داشته باشید.

داستان بعنوان یک داستان جالب است. بعنوان برداشتى هنرى از تناسخ نیز جالب است. شاید از نظر روانشناسى نیز موارد جالبى را در خود داشته باشد. اما اگر ازدواج براى شما تبدیل به یک گره کور شده است، با خواندن این داستان یک گره کور دیگر به گره‌هاى قبلى اضافه خواهید کرد. چون پیدا کردن یک همزاد قدیمى بسیار سخت و مشکل است و بهره زیادى از شانس لازم است.

شاد و کتاب‌خوان باشید

تنها عشق حقیقت داردنام کتاب: تنها عشق حقیقت دارد (داستانى از همزادان بازپیوسته)
نویسنده: دکتر برایان ال.وایس
مترجم: زهره زاهدى
ناشر: انتشارات جیحون
شمارگان: ۲۵۰۰ نسخه
نوبت چاپ: اول ۱۳۸۰
شابک: ۱-۰۳-۶۵۳۴-۹۶۴
قیمت: ۱۱،۰۰۰ ریال
تعداد صفحه: ۲۱۸ صفحه

 

 

 

 

 

___________

پ.ن: این مطلب نخستین بار برای وبلاگ کرم کتاب نوشته شده است.

 

 

1 thought on “تنها عشق حقیقت دارد اثر دکتر برایان ال.وایس – معرفی کتاب

  1. پاسخ
    2022-04-03 - سمیه

    سلام.آن جوری که در این کتاب تعریف شده است با قبول این فرضیات زندگی عدلانه تر می نماید تا با اعتقاد به اینکه هر روحی مربوط به یک بدن خاص است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Scroll to top