هاوارد فاست

خالق رمان اسپارتاکوس درگذشت

«هاوارد فاست» نویسنده صاحبنام رمان‌های طراز اول تاریخی همچون «مهاجرین»، «راه آزادی» و «اسپارتاکوس» در سن ۸۸ سالگی در گذشت.

به گزارش آسوشیتدپرس «فاست» عضو جناح کمونیست‌های آمریکایی از سال ۱۹۴۴ تا ۱۹۵۷ و موضوع پرونده هزار و صد صفحه‌ای FBI در ایالات متحده، مولف بیش از ۸۰ جلد کتاب نفیس در حوزه آثار تاریخی، درام و بیوگرافی است که ده‌ها میلیون نسخه از آثارش بخاطر شیوه جذاب روایی و پویای داستان‌هایش از محبوبیت بسیاری برخوردارند.هاوارد فاست

برپایه این گزارش فاست که نامش در فهرست سیاه ثبت شده بود قهرمانی فراملی به شمار می‌رفت که شخصیت‌های هنری معروفی همچون پابلو نرودا، پابلو پیگاسو و «دییگو ریورا» از او تجلیل به عمل آورده و به وی ادای احترام کردند. همچنین این نویسنده شهیر در کنار پل روبسون تنها آمریکایی‌ای بود که در سال ۱۹۵۳ به دریافت جایزه صلح بین‌المللی استالین نائل آمد و رمان‌های خود را با نام مستعار ای.وی.کونینگهام به چاپ رساند.

گفتنی است «هاوارد فاست» که فروش جهانی آثارش از مرز ۸۰ میلیون نسخه فراتر رفته همچنین نمایشنامه‌نویس و مقاله‌نویس قهار بود و بسیاری از آثارش منبع اقتباس‌های موفق سینمایی بوده‌اند که از آن جمله می‌توان به «اسپارتاکوس» اشاره کرد که در سال ۱۹۶۰ با بازی کرک داگلاس، لاورنس اولیویه و تونی کورتیس به فیلمی رکورد شکن و محبوب مبدل شد.

بد نیست بدانید اسپارتاکوس نخست به صورت رمان به چاپ رسید و بعد توسط خود فاست فیلم‌نامه‌ای آن تهیه شد. داستان و فیلم‌نامه متفاوت هستند و هر دو جذاب.

من خودم یکی از عشاق هوارد فاست هستم. نخستین بار با کتاب «شکست ناپذیر» با او آشنا شده و از آن پس هر کتابی از او که در ایران منتشر شده است را خوانده‌ام به نظر من جذاب‌ترین کتاب او «سرفراز و آزاد» می‌باشد هر چند از کتاب‌های دیگر او مانند «زاده آزادی»، «صبح آوریل» و «شکست ناپذیر» که به موضوع جنگ‌های استقلال آمریکا مى‌پردازند، «اسپارتاکوس» و «فرزند نیل»(سرگذشت حضرت موسی) که به تاریخ باستان می‌پردازند، «مهاجرین» و «نسل دوم» که به تاریخ آوایل قرن بیستم آمریکا می‌پردازند و ده‌ها کتاب دیگر او نیز به سادگی نمی‌شود گذشت.

 

__________
پ.ن.۱: بابت تاخیر می‌بخشید، روزنامه در زیر انبوه کاغذهای میزم گم شده بود!

پ.ن.۲: این مطلب نخستین بار برای وبلاگ کرم کتاب نوشته شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Scroll to top