چشم ببر اثر ویلبر اسمیت

چشم ببر اثر ویلبور اسمیت – معرفی کتاب

«چشم ببر» از آن تیپ رمان‌هاى است که حتماً در دوران نوجوانى از آن خوشم مى‌آمد، اما حالا یکم برایم خنده‌آور است. داستان سرشار از پهلوانى‌هاى «هرى فلچر» قهرمان داستان است که از زبان خود او مى‌شنویم، بنابراین بیشتر از قبل چاخان به نظر مى‌رسد. اما در نوع خودش جذاب و شیرین است.

هرى، کاپیتان یک کشتى ماهى‌گیرى در یک کشور دورافتاده آفریقائى است که به طور ناخواسته درگیر ماجراى جستجوى یک گنج قدیمى مى‌شود که یکى از اقلام آن بزرگترین الماس دنیاى است.

ماجرا پر است از بزن بهادور‌ها، زن‌هاى جذاب، پلیس‌هاى فاسد، دوستان فداکار و صد البته قهرمان‌بازى‌هاى هرى.

اگر بیشتر ماجرا در دریا و زیر آسمان آبى و در میان پهنه‌ نیلگون آب‌ها و یا در جزایر و سواحل اتفاق نیافتاده بود، آدم از خواندن کتاب بیاد داستان‌هاى‌ گانگسترى و یکه تازى‌هاى کارآگاه‌هاى خصوصى مى‌افتاد.

قهرمان‌ داستان نیز مانند دیگران اشخاص داستان زیاد آدم خوبى نیست هر چند در مقابل سیاهى آنها رنگ خاکسترى او به سفیدى مى‌زند.

«ویلبور اسمیت» نویسنده‌اى است آفریقائى که هر چند در داستانش به آفریقا وفادار مانده است و بیشتر صحنه‌هاى داستان در آفریقا است، اما فکر مى‌کنم بیش از اندازه سفید پوستانه فکر مى‌کند و آفریقائى‌هاى اصیل فقط وقتى خوب هستند که کارگر و زیر دست باشند.

به نظرم آفریقا براى گفتن و نوشتن حرف بسیار دارد اما نباید دل به ویلبور اسمیت امید ببندد. البته اشکال از اسمیت نیست چون هر نویسنده یک جور سبکى دارد و سبک اسمیت بیشتر آمریکائى‌ است تا آفریقائى و این از بد شانسى آفریقا و اسمیت هر دو است.

در هر صورت بعنوان یک زنگ تفریح کتاب جذابى است و مطمئنان اگر بازهم کتابى از ویلبر اسمیت دیدم، آن را با کمى تردید مى‌خرم و با هیجان بیشترى مى‌خوانم!  این نه به دلیل ارزش نوشته‌هاى اوست، بلکه به دلیل نوجوان درون من است که هنوز به اندازه کافى رشد نکرده است!

شاد و کتاب‌خوان باشید.

چشم ببر اثر ویلبر اسمیت

کتاب: چشم ببر

عنوان اصلى: The Eye Of The Tiger

نویسنده: ویلبور اسمیت

مترجم: سیروس کوپال

ناشر: انتشارات بهجت

نوبت چاپ: اول ۱۳۷۶

تعداد صفحه: ۳۱۲ صفحه

شمارگان: ۳۰۰۰ نسخه

قیمت: ۱۵،۰۰۰ ریال

شابک: ۵-۳-۹۰۰۸۵-۹۶۴

 

__________

پ.ن: این مطلب نخستین بار برای وبلاگ کرم کتاب نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Scroll to top