کتاب انتها ملکه رنج‌ها

انتها، ملکه رنجها اثر انتها قبادی – معرفی کتاب

«انتها، ملکه رنجها» نام کتابی است به سبک خود زندگی‌نامه نویسی، نوشته انتها قبادی. «انتها» دختربچه کردی است که در یک خانواده روستایی در روستای شاینی (شاهینی) از توابع کامیاران استان کردستان به دنیا آمده است. اما بدبختی و رنج از همان آغاز به دنبال او بود.

علیرغم اشتیاق فراوانش برای درس خواندن، با اهمال توسط پدر و مادرش و کج سلیقگی مدیر مدرسه (و شاید قوانین آموزش و پرورش) از تحصیل معمولی باز می‌ماند. اما با کمک نهضت سوادآموزی راه خودش را به دنیا باسوادها باز می‌کند. در خانه به مادرش در بافت فرش کمک می‌کند و از دوران نوجوانی پا به پای پدرش به کار مزرعه مشغول می‌شود. حتی زمانی که پدرش برای کار به بندرعباس می‌رود، خودش به تنهایی به کار مزرعه ادامه می‌دهد.

بیماری هر چند چشم راستش را از او می‌گیرد و بر شنوای او نیز تاثیر می‌گذارد، اما اراده و امیدش را از او نمی‌گیرد. او به درس خواندن ادامه می‌دهد. با تلاش فراوان دبیرستانش را تمام می‌کند و در نهایت وارد دانشگاه می‌شود و لیسانس خود را نیز می‌گیرد.

زندانی شدن پدرش و بیماری که دست از سرش بر نمی‌دارند، هر چند کار او را سخت‌تر می‌کند اما ناامید نمی‌شود. حتی موقعی که بیماری کهنه اش به یک بیماری صعب العلاجی تبدیل میشود  و برای درمان مجبور می‌شود به تهران برود و دوره های سخت و طولانی شیمی‌درمانی را در بدن نحیف یک نوجوان پشت سر بگذراند، بازهم به تلاش خودش ادامه می‌دهد.

زیبای کار این است که هر چند شخصیتهای منفی در طول زندگی او وجود داشته‌اند که با کارهای یا تشخیص‌های بد اثر زیان باری بر زندگی او گذاشته‌اند، با این وجود او هیچ وقت از آنها به بدی یاد نمی‌کند. در کنار آنها شخصیتهای خوبی را می‌بینیم که در این مسیر سخت به او کمک کردند و او همواره خود را قدردان آنها می‌داند و به خوبی از آنها یاد می‌کند.

در مورد کتاب، اگر حقیقت را بخواهم بگویم، کتاب پخته و کاملی نیست. ۵۹ صفحه است که بخشی از آن نیز با اشعار شاعران دیگر و یا متنهای مثل نامه دکتر میرجلال‌الدین کزازی به انتها قبادی در ابتدای کتاب پر شده است. بیشتر به یک انشاء طولانی چطور زندگی کردید شبیه است که شما می‌توانید در دو ساعت آنرا بخوانید. با این وجود این کتاب به خوبی می‌تواند پایه یک داستان بلند، یا یک فیلم مستند باشد.

من این اثر را در نمایشگاه کتاب اصفهان در آبان سال ۱۳۹۷ از خود نویسنده خریدیم بیشتر به این دلیل که بعنوان یک نویسنده می‌خواستم از نویسنده دیگری که به صورت مظلومانه‌ای در نمایشگاه اقدام به فروش کتابش می‌کرد، حمایت کرده باشم. با این وجود تحت تاثیر تلاش انتها قبادی در زندگی قرار گرفتم. مشکلات او آنقدر بزرگ بودند که مشکلاتی که ما به خاطر آن آه و ناله می‌کنیم و از زندگی ناامید می‌شویم، در مقابل آن به گرد و غبار هوا شبیه هستند. هر چند الان امکاناتش را ندارم، اما خیلی دوست دارم اگر بتوانم مستندی بر اساس زندگیش بسازم.

با این وجود امیدوارم انتها قبادی در بازنویسی‌های بعدی این کتاب به بهبود صفحه بندی و فصل بندی کتاب، تنظیم مجدد ترتیب زمانی وقایع و کمی شخصیت پردازی و روایت‌گری بیشتر در ارائه زندگی‌نامه‌اش به صورت یک کتاب موفق‌تر باشد.

در انتها، با آرزوی موفقیت بیشتر برای «انتها»، شما را نیز دعوت می‌کنم زندگینامه خود نوشته انتها قبادی ملکه رنجها را بخوانید و از آن لذت ببرید.

مطالب بیشتر

اگر دوست دارید در مورد انتها قبادی بیشتر بدانید پیشنهاد می‌کنم لینکهای زیر را هم مطالعه کنید بخصوص پیشنهاد میکنم فیلم حضور انتها قبادی در برنامه حالا خورشید را تماشا بکنید

تصاویری از کتاب انتها ملکه رنجها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Scroll to top