اتوکام 94

20151112 155935

طبق رویه هر ساله در پاییز و تقریبا یک ماه قبل از نمایشگاه الکامپ تهران، شاهد نمایشگاه اتوکام در اصفهان بودیم. نمایشگاهی که عنوان نمایشگاه بین‌المللی اتوماسیون اداری و کامپیوتر را یدک می‌کشد. هر چند در سالهای اخیر خبری از حضور شرکتهای بین‌المللی در آن نیست و حداکثر نمایندگان فروش تجهیزات سخت‌افزاری برخی از برندهای معتبر در آن شرکت می‌کنند.

امسال شاهد بیست و یکمین دوره برگزاری این نمایشگاه بودیم. نمایشگاهی که به حق نسبت به سالهای ابتدایی که بیشتر مامن سی.دی فروشها و کامپیوتر فروشها بود، خیلی تغییر کرده و در سالهای اخیر رشد کیفی بسیار مناسبی داشته است. 

در افتتاحیه امسال نمایشگاه، مهندس اطرج رئیس سازمان نظام صنفی رایانه استان اصفهان به دو نکته مهم اشاره کرد که امیدواریم در سالهای بعدی نتایج آن را شاهد باشیم. نخست تاکید به حضور صنایع پاک در استان بود و لذا امید به سرمایه‌گذاری بر صنعت IT و بخصوص نرم‌افزار و دانش‌بنیاد برای سالهای آتی استان بیشتر خواهد بود. مورد دوم آینده پساتحریم و حضور شرکتهای خارجی این صنعت در کشور و استان بود که امیدواریم به انتقال فنآوری‌های روز دنیا به استان انجامد. حضور استاندار و شهردار اصفهان در افتتاحیه نمایشگاه، نشان می‌دهد که هم مقامات سیاسی استان و هم نهادهای شهری به صنعت IT به چشم صنعت آینده‌ساز استان و شهر نگاه می‌کنند.

جدول تنوع شرکتهای حاضر در اتوکام به شرح زیر است که از این میان بیست درصد آمار مربوط به شرکتهای دولتی و شبه دولتی می‌باشد. 

نوع شرکت تعداد شرکت
آموزشی و پژوهشی 21
خدمات تجارت الكترونیك  12
سخت افزار  21
شبكه هاي داده و امنیت فضاي تبادل 17
نرم افزار  31
مجموع 102

شرکت کنندگان نمایشگاه امسال نیز مانند سالهای قبل به چند گروه عمده تقسیم شدند. گروه نخست شرکتهای نرم‌افزاری بودند که با سی و یک نماینده، بیشترین تعداد شرکت کننده را داشتند. گروه دوم، شرکتهای ارائه دهنده تجهیزات سخت‌افزاری با بیست و یک نماینده بودند که مثل همیشه غرفه‌های بزرگ نمایشگاه را به خودشان اختصاص داده بودند. گروه سوم که با این گروه رقابت نزدیکی داشتند، شرکتهای شبکه‌ای و ارائه دهنده خدمات اینترنت و مخابراتی بودند. امسال علاوه بر این دو گروه شرکتهای آموزشی و پژوهشی شامل دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی هم در نمایشگاه حضور فعالی داشتند هر چند به اندازه کافی نبود.

20151112 154430

در نمایشگاه اتوکام امسال جای دو گروه خیلی خالی بود. نخست شرکتهای خارجی که فن‌آوری‌های جدید دنیا را به نمایش بگذارند. البته با توحه به اینکه هنوز به دوران پساتحریم پا نگذاشته‌اید جای خورده گرفتن به مسئولان نیست و باید امیدوار باشیم که در سالهای آتی شاهد حضور این شرکتها در نمایشگاه باشیم تا تبادل فنآوری بسیار سریع‌تر اتفاق بیفتد.

دومین گروه از غایبان امسال نمایشگاه، شرکتها و گروه‌های دانش بنیاد بودند. شرکتهای کوچکی که باید حضوری بسیار فعال‌تر در نمایشگاه داشته باشند. و با عرضه فن‌آوری و دانش‌خود به دنبال خریداری برای آن باشند. تنها شاهد حضور کم‌رنگ چند نمونه کار دانش‌بنیاد در غرفه‌های عمومی نظیر غرفه شهرک علمی/تحقیقاتی بودیم. امسال در عوض تعداد زیادی شرکت‌کننده تحت عنوان «آموزشی و پژوهشی» حضور داشتند که بیشتر آنها را شرکتهای و مراکز آموزشی و تحقیقاتی دولتی به خود اختصاص داده بودند. 

20151112 154443

اما برای صنعت IT ما این میزان کافی نیست چون می‌دانیم این مراکز به دلیل ماهیت دولتی و نیمه دولتی خود، همیشه بسیار کند و با قوانین دست و پاگیر خودشان حرکت می‌کنند و هیچگاه نمی‌توانند با سرعت رشد فنآوری در دنیا رقابت کنند. به طور معمول دلیل عدم حضور شرکتهای دانش‌بنیاد در نمایشگاه، به هزینه‌های سنگین غرفه‌داری برمی‌گردد. هزینه‌های که برای شرکتهای نوپا بسیار گران و غیرقابل پرداخت است. در نهایت باید گفت که حضور شرکتهای دانش‌بنیاد می‌تواند پای بازدیدکنندگان جدیدی را به نمایشگاه بازکند و آن سرمایه‌گذاران هستند. کسانی که به دنبال یافتن ایده‌های مناسب و اجرای صنعتی آنها با دید کسب درآمد می‌باشند. 

اگر مسئولین سیاسی و صنفی استان به شعارهای که در مراسم افتتاحیه نمایشگاه زدند اعتقاد دارند، می‌بایست بستری مناسب برای حضور شرکتهای دانش‌بنیاد در نمایشگاه‌ اتوکام سالهای آینده ایجاد بکنند. در اکثر نمایشگاه‌های فناوری دنیا، اینکار به صورت پرداخت یارانه در هزینه‌های غرفه‌داری، اختصاص میزهای کوچک معرفی به جای غرفه‌های بزرگ و ناکارآمد و چاپ تبلیغات گروهی این شرکتها در بروشور نمایشگاه می‌باشد.

 20151112 154853

پ.ن: این مطلب به صورت مثله شده در روزنامه جام جم چهارشنبه 27 آبان چاپ شد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *