وکیلی برای خسارت اثر جان گریشام

وکیلی برای خسارت اثر جان گریشام – معرفی کتاب

«جان گریشام» نویسنده‌اى است که براى کتاب‌خوان‌هاى حرفه‌اى داستان‌هاى پلیسى/جاسوسى آشنا است و آن هم براى نوشتن سبک جدیدى از این داستان‌ها که نه پلیسى است و نه جاسوسى! گریشام خالق داستان‌هاى «وکیلى» است! که با کتاب «شرکت» به شهرت رسید و بقیه کتاب‌هایش نیز جزو پر فروش‌ترین کتاب‌هاى دنیا است و به قولى نویسنده‌اى است که قبل از چاپ کتاب‌هایش، قرارداد فروش حقوق فیلم‌نامه‌اش را امضاء مى‌کند.

در اکثر کتاب‌هاى گریشام، قهرمان داستان وکیل تازه از دانشگاه در آمده‌اى است (و بعضاً در نیامده) که به مقابله با شرکت‌هاى بزرگ مى‌پردازد. این شرکت‌ها ممکن است شرکت‌هاى حقوقى، شرکت‌هاى‌ سرمایه‌گذارى، شرکت‌هاى‌ دخانیات، شرکت‌هاى داروئى و …. باشند. در پایان اکثر داستان‌ها نیز قهرمان داستان به نوعى شرکت را به خاک سیاه مى‌نشاند و پول و پله درست و حسابى بر مى‌دارد و از دنیاى پر خطر فرار مى‌کند.

اما داستان «وکیلى براى خسارت» به نوعى متفاوت است. اینبار قهرمان داستان، دیگر جوان ساده‌اى نیست. (هر چند پیر جا افتاده‌اى هم نیست!) و این بار هر چند این جوان به مقابله با شرکت‌هاى بزرگ مى‌رود،‌ اما خودش نیز آدم پاکى نیست. شما دلتان براى شرکت‌ها نمى‌سوزد و براى‌ جوان نیز به همچنین. جان گریشام به نوعى در این داستان ساختار شکنى کرده است. هر چند قهرمان داستان، مشابه قهرمانان قبلى است، اما داستان فراز و نشیب‌هاى‌ بیشترى دارد. بر خلاف داستان‌هاى دیگر که معمولاً در اطراف یک پرونده مى‌چرخد، در این داستان شما با چندین پرونده مختلف روبرو مى‌شوید.

اینبار حتى‌ قهرمان داستان، به نوعى‌ یک قهرمان سیاه است. گانگسترى در میان دیگر گانگسترها ( یا به عبارت صحیح‌تر وکیلى‌ سیاه، در میان بقیه وکلاى سیاه).

همانطور که در ژانرهاى گانگسترى دیده‌ یا خوانده‌اید، قهرمان داستان هر چند خودش آدم خلاف‌کارى است، اما به نوعى در میان دیگر خلاف‌کاران آدم خوبى است که همین موجب محبوبیتش مى‌شود. این روالى است که گریشام اینبار بعنوان خط اصلى داستانش در پیش گرفته است. هر چند در آخر داستان، به نوعى موضوع را خراب مى‌کند و این بیشتر به خاطر این است که گریشام هنوز به وکیل پاک اعتقاد دارد! اما در هر صورت مانند دیگر داستان‌هاى این ژانر (گانگسترى) در پایان قهرمان نیز به نوعى نابود مى‌شود تا سیاهى این ژانر کامل شود، با وجود اینکه حتى تا به آخر نیز امید دارید موفقیت و شانس قهرمان را یارى کند.

در هر صورت با خواندن این کتاب بازهم مى‌توانید همراه وکلا پرونده‌ها را پى‌گیرى کنید و در شکست و موفقیت آنها شریک باشید. اگر از دیگر داستان‌هاى گریشام خوشتان آمده است، حتماً از این داستان نیز خوشتان مى‌آید و اگر دیگر داستان‌هاى‌ گریشام را هنوز نخوانده‌اید، با خواندن این کتاب، احتمالاً خواننده پر و پا قرص آنها خواهید شد.

شاد و کتاب‌خوان باشید.

وکیلی برای خسارت اثر جان گریشام

کتاب: وکیلى براى خسارت

عنوان اصلى: The King of Torts

نویسنده: جان گریشام

مترجم: شهناز مجیدى

ناشر: انتشارات شادان

نوبت چاپ: اول / مرداد ۸۲

تعداد صفحه: ۳۷۳ صفحه

شمارگان: ۴۰۰۰ نسخه

قیمت: ۳۲،۰۰۰ ریال با جلد سخت

شابک: ۹-۳۷-۷۲۵۹-۹۶۴

 

___________

پ.ن: این مطلب نخستین بار برای وبلاگ کرم کتاب نوشته شده است.

1 thought on “وکیلی برای خسارت اثر جان گریشام – معرفی کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Scroll to top