صخره برایتون اثر گراهام گرین

صخره برایتون اثر گراهام گرین – معرفی کتاب

گراهام گرین، از نویسنده های مورد علاقه من است بنابراین تعجبی ندارد که هر کتابی تازه ای از این نویسنده فوت شده چاپ می شود فوری میخرم!

اما صخره برایتون به نوعی متفاوت از بقیه کارهای گرین بود. داستان، داستان عشق دخترکی خوب و پاک به پسری جنایت کار و به نوعی خبیث است که تنها چیزی که نمی شناسد عشق است. این در حالی است که پسرک و دخترک هر دو در محیط یکسانی بزرگ شده اند.

عشق دخترک چنان پاک است که گاهی حتی پسر را نیم تکانی می دهد. اما وجود پسر چنان پر از کینه و نفرت است که این لحظات خیلی زود کنار زده می شود و شک و تنفر جای آن را می گیرد.

در داستان های گراهام گرین معمولا زن داستان سرشار از مهر و محبت است و مرد سرشار از تردید و نگرانی، اینبار هر چند قهرمانان زن داستان سرشار از مهر و محبت هستند (حتی به حد چندش آوری!) اما قهرمان مرد داستان علاوه بر تردید و نگرانی، تنفر از همه چیز را هم از پدر معنویش که یک جنایتکار مرده است به ارث برده است.

نمی دونم چرا گرین همیشه تم های این چنین را در داستان هایش تکرار می کند، اما به جز رمانهای «مامور ما در هاوانا» و «سفرهایم با خاله جان» در بقیه رمان های وی معمولاً تم زن عاشق و مرد نگران تکرار شده است (البته در این داستانها موضوع فقط کم رنگ‌تر شده است و در حاشیه قرار گرفته است). اما معمولاً قهرمان ها به نوعی عاقبت به خیر می‌شوند ولی در این داستان از عاقبت به خیر هم خبری نیست و و می‌توان گفت این سیاه ترین داستان گراهام گرین است.

البته از خواندن آن پشیمان نیستم، اما فکر کنم تا مدتی در خرید آثار گراهام گرین با احتیاط عمل کنم. اما اگر شما به داستانهای «سیاه» علاقه دارید توصیه می‌کنم این کتاب را بخوانید. در ضمن در این داستان می توانید روی دیگر پدرخوانده ها را هم ببینید.

شاد و کتاب‌خوان باشید.

صخره برایتون اثر گراهام گرین

کتاب: صخره برایتون

نویسنده: گراهام گرین

مترجم: دکتر مریم مشرف

ناشر: نشر ثالث

نوبت چاپ: اول ۱۳۸۰

تعداد صفحه: ۴۰۴ صفحه

شمارگان: ۳۳۰۰ نسخه

قیمت: ۲۸۰۰ ریال

شابک: ۴-۱۵-۶۴۰۴-۹۶۴

 

 

___________

پ.ن: این مطلب نخستین بار برای وبلاگ کرم کتاب نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Scroll to top