ارتش سایه ها اثر ژوزف کسل

ارتش سایه ها اثر ژوزف کسل – معرفی کتاب

فیلم ارتش سایه ها را بارها و بارها دیده‌ بودم و از آن لذت برده بودم بخصوص حضور تعداد کثیرى از هنرپیشه‌گان پر آوازه فرانسه در آن و داستان گنگ و نا‌تمام آن برایم جالب بود. براى همین وقتى کتاب آن را در بازار مشاهده کردم، بلافاصله آن را خریدم و با شوق و ذوق منتظر شدم تا نوبت خواندنش فرا برسد.

بحق مى‌توانم بگویم خواندن کتاب هم برایم بسیار خاطر انگیز بود بخصوص که لحظه لحظه آن را به صورت فیلم در ذهنم داشتم. در ضمن کتاب از نظر ابعاد روانشناسى ماجرا بسیار بیشتر توضیح داده است و تازه با خواندن آن است که آدم متوجه مى‌شود که هنرپیشه‌گان فیلم چقدر عالى و روان بازى کرده‌اند.

هر چند در فیلم بعضى از صحنه‌ها، مثل فرار از کلانترى، یا فرار از میدان اعدام متفاوت و غیر قابل باور محسوب مى‌شود، ولى خواندن کتاب ضمن آنکه صحنه‌هاى اصلى را برایم به تصویر کشید، نشان داد که این معدود صحنه‌هاى غیر واقعى مربوط به دخالت فیلم‌نامه نویس و کارگردان بوده است، نه نویسنده داستان.

ممکن است حوصله کتاب دوستانى که فیلم را ندیده‌اند، از دست من سر برود! اما مسلماً دوستانى که فیلم را دیده‌اند به من حق مى‌دهند که اینقدر در تعریف فیلم زیاده‌روى بکنم. اما براى دیگر دوستان فیلم ندیده، بگویم که داستان این کتاب در مورد ماجراهاى است که اعضاى نهضت مقاوت فرانسه در زمان اشغال کشورشان در جنگ جهانى دوم توسط آلمان داشته‌اند.

در کتاب نشان مى‌دهد که در شرایط سخت چگونه افراد مختلف گرد هم مى‌آیند و در زیر هدف واحدى متحد مى‌شوند و چه از خود گذشته‌گى‌هاى انجام مى‌دهند. وقتى‌ چنین کتابى مى‌خوانم واقعاً دلم به حال مبارزان انقلاب خودمان و رزمندگان جنگمان مى‌سوزد و افسوس مى‌خورم چرا نویسندگان بزرگى نداریم که بتواند وقایع مربوط به آنها را به خوبی به تصویر بکشند.

نویسنده کتاب «ژوزف کسل» که خود در نیروى مقاومت فرانسه عضو بوده، صحنه‌هاى زنده‌اى را برایتان به تصویر مى‌کشد که ترکیبى از حماسه و واقعیت است. صحنه‌هاى‌ تکان‌دهنده‌اى که حتى مى‌تواند تجارب شخصى خود نویسنده نیز باشد.

شما کتاب دوستان عزیز بخصوص سینما دوستان را به خواندن این کتاب دعوت مى‌کنم.

شاد و کتاب‌خوان باشید.

ارتش سایه ها اثر ژوزف کسل

کتاب: ارتش سایه‌ها

نویسنده: ژوزف کسل

مترجم: قاسم صنعوى

ناشر: نشر گل‌آذین

نوبت چاپ: اول، بهار ۱۳۸۲

تعداد صفحه: ۲۷۰ صفحه

شمارگان: ۳۰۰۰ نسخه

قیمت: ۱۹،۵۰۰ ریال

شابک: ۱-۰۳-۷۷۰۳-۹۶۴

 

___________

پ.ن: این مطلب نخستین بار برای وبلاگ کرم کتاب نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Scroll to top